Historik: Byggd som tremastad slätskonert av ek och furu i Djupekås 1917 av skeppsbyggmästare Karl Johansson. Ägdes av Emanuel och Nils Svensson samt av Bendt och John Andersson. Nils Svensson var huvudredare och Berndt Andersson befälhavare.
1922 fick hon en 30 hk motor, 1930 fick hon en 60 hk Skandiamotor för att vintern 1936 få en 80 hk motor inmonterad.
I april 1946 såldes fartyget till ett partrederi i Karlskrona. Kapten Sven Fredrik Fredriksson på Sturkö utsågs till huvudredare och befälhavare.
Klassad av Franska Veritas.
Händelseförlopp: 1950-12-17.
Fartyget kolliderade med den tyska motorskonerten Hans från Bremen. Straxt innan kollisionen, som inträffade ca 6 distans norr om Sillåsens fyr, hade Hans girat in framför Familjen som inte kunde undvika sammanstötningen. Kollisionen blev kraftig eftersom man var tungt lastad. Familjen fick en skada i förskeppet vilket medförde att hon snabbt sjönk. Besättningen räddade sig dock snabbt i livbåtarna. Eftersom allt gick fort fick man inte med sig några personliga tillhörigheter utan bara logg, kompass och tyfon. HANS fortsatte sin färd norrut utan att hjälpa besättningen, som istället.räddades av ett annat tyskt fartyg; KARIN från Kiel, som tog in besättningen till Kalmar.
Status: Idag står den nästan 30 m långa skutan på 23 m djup mitt i Karlmarsund. Fartygets akter har fallit ut och ligger 2-3 meter akter om skrovet.
Bärgningar: Master, motor och vinchar har bärgats. 1992 bärgades en ihopbrunnen cementsäck.
Övrigt: Enligt vissa uppgifter riggades Familjen om till Galeas 1950.