Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1866 |
Plats <presPlaceLabel> |
Storbritannien, Manchester |
Titel <itemTitle> |
Göta |
Brukare <itemDescription> |
|
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
SJ ånglok litt Aa Nr 75, "Göta". Största tillåtna hastighet: 90 km/h Bufferttyp: mod. "Ä". Läder med tagelstoppning. Tender: A nr 63. (kommer från 63, YMER) Data från Katalog över Statens järnvägars ...
Visa hela
SJ ånglok litt Aa Nr 75, "Göta". Största tillåtna hastighet: 90 km/h Bufferttyp: mod. "Ä". Läder med tagelstoppning. Tender: A nr 63. (kommer från 63, YMER) Data från Katalog över Statens järnvägars avdelning å Baltiska utställningen i Malmö 1914, Stockholm 1914, s 16: Cylinderdiameter 381 mm Slagets längd 508 mm Drivhjulsdiameter 1874 mm Effektivt ångtryck 8,5 kg/kvcm Eldyta total inv. 77,30 kvm Rostyta 1,30 kvm Hjulbas 4268 mm Vikt i tjänst 24,80 ton Adhesionsvikt 12,00 ton Dragkraft 2170 kg Tenderns vikt inklusive fulla förråd bestående av 1,40 ton kol och 5,43 ton vatten 14,28 ton.
Stäng
|
Föremålsbeskrivning <itemDescription> |
-
Ångloket "Göta" användes för snälltåg och senare persontåg. Ångloket har haft flera olika littera: SJ Aa nr 75 "Göta" (1886-1905), SJ nr 75 (1866-1876), SJ A (1879-1886). Med loktypen minskades rest...
Visa hela
Ångloket "Göta" användes för snälltåg och senare persontåg. Ångloket har haft flera olika littera: SJ Aa nr 75 "Göta" (1886-1905), SJ nr 75 (1866-1876), SJ A (1879-1886). Med loktypen minskades restiden Stockholm-Malmö från dagar till timmar, vilket resulterade i s.k. gemensam borgerlig tid. Världsintresse som ett av flera lokomotiv från Beyer, Peacock & Co som exporterade högteknologi till flera länder kring 1860 när järnvägen fick sitt genombrott. Ångloket är mycket representativt. Det är den första typen av snälltågslok och banbrytande för en ny syn på tiden. Enligt äldre katalogisering var ångloket i bruk till och med 1906. Från och med 1942 kallades ångloket åter igen Göta.
Stäng
|
Händelse <context> |
-
Användning 1866-01-01 - 1905-01-01 av Järnvägsmuseet.
-
Produktion 1866-01-01 i Manchester, Storbritannien av Beyer, Peacock & Co Ltd.
|
Material<itemMaterial> |
- Metall
|
Nyckelord <itemKeyWord> |
|
Mått <itemMeasurement> |
-
Bredd: 2300.0 mm.
-
Vikt: 31.8 ton.
-
Längd: 12470.0 mm.
|
sakord<itemName> |
- Ånglok
|
Ämne <subject> |
|
Klassifikation <itemClassName> |
-
Statens J, SJ, 1435[Ursprungsbolag] (BO 201)
-
Ånglok (JVM.K 0907005)
|
Samling <collection> |
|
Identifikationsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Järnvägsmuseet |
Källa <url>
|
|