Motorflygplanet av modell Quickie tillverkades av Erling Carlsson i Älvsjö 1980-1989. Första flygningen skedde 1989 och sista flygningen skedde 1994, endast flygtid om 15,7 timmar.
2013 deponerades flygplanet till samlingarna.
Flygplanstypen Quickie R1 konstruerades 1977 av Burt Rutan på uppdrag av Gene Sheehan och Tom Jewett vid Quickie Aircraft Corporation i Mojave, Kalifornien, USA. I detta sammanhang kan nämnas att Burt Rutan räknas som en av världens främsta flygplankonstruktörer, och då framförallt med avseende på lätta flygplan med okonventionellt utseende, moderna kompositmaterial och goda prestanda. Bland Burt Rutans olika flygplan märks VariViggen (inspirerad av Saab 37 Viggen) och Voyager. Med det sistnämnda flygplanet utfördes 1984 ett jordenrunt-flygning nonstop. Efter det arbetade han med det privata rymdskeppet Virgin Galactic.
Målsättningen för Quickie Aircraft Corporation var att ta fram ett ensitsigt flygplan passande till en 18 hkr motor. Flygplanet skulle ha goda flygegenskaper, vara lätt att tillverka och vara billigt att operera. Det var avsett för privata flygentusiaster, som från fabriken kunde köpa prefabricerade byggsatser. Quickie var tillverkad av 1 mm tjock skumplast omgiven av glasfiberkomposit, vilket gjorde flygplanet både lätt och starkt. Prototypen flögs den 15 november 1977. Påföljande år utsågs Quickie till Outstanding New Design vid Experimental Aircraft Associations konvent i Oshkosh. Vid en långflygning uppnåddes en snitthastighet om 185 km/h och en bränsleförbrukning om 29,75 km/l. En tvåsitsig variant kom även att tas fram. I mitten av 1980-talet hade 1 500 byggsatser sålts till flygentusiaster runt om i världen. Noterbart är att tio byggsatser såldes till Kina, där den statliga flygindustrin använde sig av Quickie för att lära sig tillverka flygplan i moderna kompositmaterial.