Motorflygplanet tillverkades 1982 av Weedhopper of Utah Inc, USA. Flygplanet användes av privata entusiaster för nöjesflygningar i Arvika 1983 och Skå Edeby 2007.
Detta flygplan förefaller ha genomgått belastningsprov i EAA:s regi i akt och mening att förbättra flygegenskaperna för denna flygplanstyp. Enligt Transportstyrelsens luftfartygsregister inregistrerades SE-YBI 1983-02-16, med ett gällande luftvärdighetsbevis till och med 1983-03-31. Noterbart är att flygplanet avregistrerades först 2007-02-14.
I den tekniska journalen finns följande handskrivna kommentar: Flp. Uppbyggt på överlevade (sic) 80-tal delar efter belastningsprov (se EAA) C-modell med vissa förstärkningar förstärkt kroppsrör (nos) förstärkt vingbakkant förstärkt vingstöttor (neg. G.) förstärkt compression strut större hjul 2 jury strut Ändrade vingspetsar Innan lev. 2007 kunde vi inte låta bli att flyga längs banan på Skå en stilla kväll u.a.
2007 skänktes det till samlingarna.
I Ogden, Utah, USA, hade John Chotia under 1970-talet konstruerat 19 olika typer av hängglidare innan han övergick till ultralätta flygplan. Den femte ultralätta konstruktionen betecknades Weedhopper JC-24 (John Chotia, nummer 24), och flögs första gången 1977. JC-24 blev en framgång, och en av de allra vanligaste typerna bland ultralätta flygplan. JC-24C var en förbättrad variant vilken presenterades 1981. År 1979 importerades den första JC-24:an till Sverige. Den kom att följas av ca 50 andra JC-24:or.
Weedhopper JC-24 var en av de vanligaste typerna som kom att importeras till Sverige. Agenturen för Weedhopper var företaget A.C. of Sweden, Åkersberga, men överfördes snart till bilfirman Erland Karlsson, också den i Åkersberga.