Motorflygplanet Fairchild 24 tillverkades 1943 vid Fairchild Aeroplane, USA. Det levererades till US Army Air Force (USAAF) (serienummer 43-14898). Det var då utrustat med en stjärnmotor av märket Warner Scarab. Flygplanet överfördes 1944 under Lend-Lease till Royal Air Air Force (RAF), där det användes till och med den 7 februari 1947. Detta datum återlämnades flygplanet till USAAF.
Det såldes sedan till E.S. Thofte & Co AS, Oslo, Norge, och blev den 3 april 1947 registrerat som LN-MAD. Formell operatör var Thoftefly. Två haverier inträffade 1948, ett landningshaveri den 20 mars i Savalen, Norge, och ett parkeringshaveri två dagar senare i Lillehammer, Norge. Den 4 februari 1949 såldes flygplanet till Sønnenrfjeldske Luftfartsselskap AS, Jarlsberg. Den 18 mars 1949 skedde ett motorhaveri i Odnes, Norge. LN-MAD avfördes ur norska civilregistret den 8 januari 1953.
Den 4 mars 1953 registrerades flygplanet som SE-BXE för Aerobolaget G Eriksson & Co, Borås. Flygplanet kom företrädesvis att användas för rundflyg och taxiflygningar. Ny ägare den 30 september 1960 blev Aerobolaget i Borås AB, Borås. En ny motor av märket Ranger L-440 inmonterades den 11 februari 1963. Flottörer monterades i samband med utlån till Olle Ek, Kiruna, 1963-1964. Luftvärdighetsbeviset utgick den 30 mars 1967. SE-BXE avfördes ur civilregistret den 2 december 1971.
Aerobolaget skänkte 1971 genom disponent Voss flygplanet till Luftfartsverkets historiska samlingar.
Flygplanstypen Fairchild 24 togs ursprungligen fram i början av 1930-talet som ett tvåsitsigt reseflygplan. Flera olika varianter fanns, bland annat med plats för upp till fyra personer (pilot och tre passagerare). År 1940 valdes Fairchild 24 av Royal Air Force (RAF) standardflygplan för lätta transporter. Dessa kom i stor utsträckning att användas av Air Transport Auxiliary (ATA). I samma veva beställdes ett stort antal av US Army Air Force under beteckningen UC-61, varav huvuddelen kom att levereras till RAF under Lend-Lease (låne-hyresavtal). Åtskilliga av dessa flygplan kom efter kriget att säljas på den civila marknaden.