Motorflygplanet av modell Cessna 172 tillverkades 1965 av Reims Aviation S.A, Frankrike. Flygplanet hade flera svenska civila ägare från 1965-1976. 1965 Delta Aviation AB, Bromma. 1966 J.A.R Andersson, Bromma. Flygplanet havererade 1976 vid Ekshärads Flygklubb.
1991 övertogs flygplanet av Sveriges Television för användning som rekvisita i tv-deckaren Roland Hassel "Svarta banken". För detta ändamål ändrades den riktiga registreringen (SE-ESE) till en fiktiv registrering (SE-KEU). I slutscenen ses flygplanet kollidera med en polisbil, och därefter kapottera (slå över i ryggläge).
1991 skänktes flygplanet till samlingarna.
Cessna 172 togs fram i mitten av 1950-talet som ett fyrsitsigt, högvingat enmotorigt flygplan särskilt anpassat för grundläggande flygutbildning och som reseflygplan. Att flyga en Cessna 172 skulle vara lika lätt som att köra bil och inte vara särskilt mycket dyrare. Tillverkningen upphörde 1985 som en följd av rättegångsprocesser i USA om produktansvar och höga skadeståndskrav i samband med flygolyckor. Totalt kom tillverkningen av Cessna 172 och liknande flygplan att till 95% upphöra. Dock återupptogs tillverkningen av Cessna 172 1996. Cessna 172 kom även att användas av olika flygvapen, framförallt för grundläggande flygutbildning.
Cessna 172 var efterkrigstidens vanligaste privat- och klubbflygplan i Sverige, liksom resten av västvärlden.