Till öppnandet av Malmö-Trelleborgs Järnväg (MTJ) 1886 levereras 30 godsvagnar från Kockumsfabriken i Malmö. Vagn nr 125 är en av dem. Den är mindre än 1880-t...
Till öppnandet av Malmö-Trelleborgs Järnväg (MTJ) 1886 levereras 30 godsvagnar från Kockumsfabriken i Malmö. Vagn nr 125 är en av dem. Den är mindre än 1880-talets standardvagnar eftersom det ihopsamlade kapitalet till banan endast räckte till enklast möjliga banstandard och maxfarten 25 km/h. MTJ var då en ångspårväg med små lok och vagnar. 1943 tar staten över järnvägen. Vagn nr 125 är för liten för SJ men överlever mot alla odds som så kallad bangårdsvagn, ända fram till dess att Trelleborgs kommun öppnar Sveriges sydligaste järnvägsmuseum i den gamla banhallen. Vagnen tas över av Järnvägsmuseum som lånar ut den till museet i Trelleborg där vagnen var utställd utomhus och blev troligtvis renoverad och ommålad.
Vagnen är en bra representant för de fordon som byggdes för de skånska ångspårvägssystemen, det vill säga lätta och små fordon för lätt byggda banor.