Presentationstext <itemDescription> |
-
ÖVERSIKTLIG STADSDELSBESKRIVNING Älvsborg, som ligger vid älvmynningen, söder om Nya Varvet och norr om Fiskebäck och Tynnered, har ett typiskt bergigt kustlandskap. Stadsdelen innehåller villabebygge...
Visa hela
ÖVERSIKTLIG STADSDELSBESKRIVNING Älvsborg, som ligger vid älvmynningen, söder om Nya Varvet och norr om Fiskebäck och Tynnered, har ett typiskt bergigt kustlandskap. Stadsdelen innehåller villabebyggelse från olika utbyggnadsepoker, från 1800-talets traditionella kustsamhälle till miljonprogrammets radhusområden och dagens påkostade villor med havsutsikt. I Älvsborgs östra del finns ett avskilt industriområde med olika verksamheter, i form av såväl lättare industrier som lager- och kontorsfastigheter. Industriområdet har växt fram organiskt från och med 1930-talet och byggnaderna har därför ett heterogent utseende. Kustartilleriregementet (KA4) numera Amf4 är beläget i västra delen av Älvsborg där det upptar ett stort område. EN HISTORISK TILLBAKABLICK Stadsdelen var tidigare jordbruksbygd bebyggd med stora och små gårdar jämte några sommarhus, bland annat längs Bygatan i det inre av Hinsholmskilen. 1907 drogs spårvägen från Järntorget ut till Saltholmen vilket ökade stadsdelens attraktivitet och resulterade i en successiv nybyggnation av främst en- och tvåfamiljsvillor. Järnvägen inkorporerades sedermera i Göteborgs spårvägsnät. Den äldre villabebyggelsen var främst koncentrerad runt den gamla hamnen i Långedrag. Enligt 1937 års stadsplan skulle områdena Eckran, Käringberget, Hinsholmen och strandplatsen Långedrag bebyggas eller förtätas med villor och egnahem på ägostyckad mark. Redan under 1940-talet uttrycktes en strävan efter att gruppera nybebyggelsen i enheter som inte stördes av trafik. Under 1960-talet skedde stora förändringar främst i den norra delen av Älvsborg. Större nybyggnationer skedde senare även i andra delar av stadsdelen. En småbåtshamn anlades på Hinsholmskilens östra sida och ytterligare områden i norra delen av Älvsborg exploaterades. Samtidigt som vägnätet byggdes ut och den kommunala trafiken utökades i och med att spårvägen kompletterades med busstrafik, förtätades Älvsborg successivt. De första områdena att bebyggas med radhus och atriumhus under denna period var bland annat Källängen och Sjögången. Göteborgs Stads Egnahems aktiebolag var den största kommunala byggherren. Men även andra privata byggherrar byggde radhus och parhus i större enhetliga område, SIAB, Svenska industribyggen AB var en sådan. Arkitektfirmor som Lennart Kvarnström samt Celander, Forser, Lindgren och arkitekt John Snis hade några av de största uppdragen. INGÅR I BEFINTLIGA PROGRAM Fregattgatan, Sjögången, Älvsborg 55:C är ett bevarandeområde med ett par grupper med småhus uppförda 1963-65 enligt ritningar av bland andra arkitekterna Osnes & Sunnerholm samt Lennart Kvarnström. Områdena är exempel på väl utformade områden med tät småhusbebyggelse från 1960-talet.
Stäng
|