Presentationstext <itemDescription> |
-
HISTORIK Anläggningen, som finns i den militära delen (Säve depå) av Göteborg City Airport, byggdes under det så kallade kalla kriget 1950-55. Med anledning av krigsutbrottet 1939, beslutade riksdagen...
Visa hela
HISTORIK Anläggningen, som finns i den militära delen (Säve depå) av Göteborg City Airport, byggdes under det så kallade kalla kriget 1950-55. Med anledning av krigsutbrottet 1939, beslutade riksdagen i februari 1940 att flygvapnet skulle tillföras ytterligare två jaktflygflottiljer, varav en skulle komma att bli F 9, belägen i Säve. Denna flottilj avsågs vara ett provisoriskt krigsförband med det primära syftet att luftförsvara Göteborgsregionen. Flottiljen sattes upp den 1 juli 1940 och fältet stod färdigt 1941. En basbataljon B91, vilken 1961 bemannade Säve och Torslanda, sattes upp av F 9 i händelse av krig. Flottiljen avvecklades den 30 juni 1969 genom 1968 års försvarsbeslut. Sedan 1976 är flygplatsen omvandlad till civil flygplats och går under namnet Göteborg City Airport. Anläggningen är sedan 2005 öppen för allmänheten som museum. MOTIVERING Det var det första atombombssäkra objekt i sitt slag i Sverige och är ett väl bevarat bevis på den tidens säkerhetstänkande. Aeroseum ingår i sammanställningen Moderna Monument. BESKRIVNING, KARAKTÄR De historiska anläggningarna i Säve består av två bergrum på 22 000 m2 respektive 8 000 m2. Det större, som Aeroseum har tillgång till idag, färdigställdes 1955 och ligger nära 30 meter under jord. Bergrummen byggdes vid dåvarande Göta Flygflottilj (F9) som skyddande berghangarer.
Stäng
|