Segelflygplanet av modellen Pilatus B 4 tillverkades 1974 av Pilatus Flugzeugwerke AG, Schweiz. Användes av Göteborgs Segelflygklubb 1974-1985. 1985-05-17 havererade flygplanet i Långhult, 25 km SO Feringe flygplats under en segelflygtävling. I samband med haveriet kolliderade flygplanet med ett fårstängsel, och erhöll därvidlag svåra skador på flygkropp, huv och vingar. Flygplanet fanns sedan på Skara sommarland och Segelflygmuseet i Ålleberg.
Tillkom Luftfartshistoriska samlingarna 1998 genom ett byte.
Pilatus B 4-PC11 konstruerades ursprungligen i Västtyskland i mitten av 1960-talet. Två prototyper byggdes av Firma Rheintalwerke G. Basten. 1972 köptes konstruktionen av Pilatus, vilka kom att tillverka 322 exemplar mellan 1972 och 1980. Pilatus B 4-PC11 var tillverkat helt i plåt, och avsett för avancerad flygning. Ett fåtal exemplar kom även att tillverkas i Japan. Framkropp inklusive cockpit till en icke identifierad Pilatus B 4-PC11 finns bevarad vid Verkehrshaus der Schweiz i Lucern.
I Sverige har 13 stycken Pilatus B 4-PC11 funnits i civilregistret. För sin tid (1970-talet) var Pilatus B 4-PC11 ett för svenska förhållanden relativt ovanligt segelflygplan. Pilatus B 4-PC11 var dock uppskattat av svenska segelflygpiloter, då det var möjligt att använda i samband med avancerad flygning och olika tävlingar.