OSCAR LARA - WITHIN HERITAGE MOVEMENTS
Reproduktioner av antika textilier, diplomatiska transportlådor, arkivmaterial, video med ljud, 27 min
Utgångspunkten för Laras projekt var en diplomatisk dispyt orsakad av den samling med peruanska pre-colombianska textilier som Världskulturmuseet i Göteborg visade 2008 som en del av utställningen En stulen värld. Utställningen berättade historien om hur textilierna plundrats från en 2000 år gammal ökengrav på 1930-talet och i hemlighet skickats till Göteborg med diplomatpost.
Efter att den peruanske ambassadören krävt att textilierna skulle återföras till Peru inledde Lara en forskningsprocess som kom att pågå i flera år, där identiska kopior av de stulna textilierna framställdes med samma uråldriga teknik som originalen. Den mödosamma kopieringen av textilierna tog över fyra år och genomfördes helt och hållet med svensk expertis och finansiering. De färdiga kopiorna fördes till Peru och visades på MALI, Limas konstmuseum, i en utställning som återskapade den museala estetiken från utställningen i Göteborg 2008.
Dispyten har lett till att flera av de peruanska textilierna har återlämnats till Peru. Under sommaren 2021 återlämnades även de två original som kopierats av Lara. Den aktuella installationen på Världskulturmuseet visar de två kopiorna i transportlådor, liknande de som användes för att transportera originalen från Göteborg till Lima. I utställningen finns också en video som dokumenterar den omständliga processen att framställa kopiorna.
Projektet berör de koloniala handlingar som varit förutsättning för många museers etnografiska samlingar och hur kulturella förändringar sker när föremål återlämnas samt de politiska aspekterna av utställningsestetik.
Producerat med stöd från Kungliga Konsthögskolan i Stockholm, Världskulturmuseet och Göteborgs Internationella Konstbiennal. Alpackaullen kommer från Hamralpaca och Österlen Alpacka.
Tack till Martin Ciszuk, Lena Hammarlund, Maiko Tanaka, Anna Javer och María Ysabel Medina.
Personer som medverkat i tillverkningsprocessen:
Hanna Adenbäck, brodös
Martin Ciszuk, rådgivare för forskning och tillverkning
Elisabeth Hamfelt, brodös, materialexpert
Lena Hammarlund, rådgivare för forskning och tillverkning
Torhild Hektoen, ullspinnare
Jenny Larsson, brodös
Ulrika Mars, brodös
Maria Nordin, brodös
Astri Sorby, brodös
Maiko Tanaka, ansvarig för forskning och tillverkning
Sara Thorn, forskare och brodös
BIOGRAFI
Oscar Lara (född 1977, Peru) är konstnär bosatt i Stockholm och Lima. Han har en masterexamen i Creative Arts från University of Wollongong, Australien, och är nu doktorand vid Kungliga konsthögskolan i Stockholm. I sina verk undersöker han hur sociala praktiker kan bidra till påtagliga strukturella förändringar och omkontextualisering av etnografiskt material för att aktivera dekoloniala krafter. Lara har ställt ut på MALI – Museo de Arte de Lima (2017), Espacio Fundación Telefónica (Madrid, 2012), Tetem Kunstruimte (Enschede, Nederländerna, 2011) och Världskulturmuseet (Göteborg, 2008).
ARIELLA AÏSHA AZOULAY - UN-DOCUMENTED: UNLEARNING IMPERIAL PLUNDER
2020
Video med ljud
34 min 58 sek
Musik och röst av Edoheart, Awori & Moor Mother
Visas med tillstånd av konstnären
Azoulay menar i sin film att det finns en direkt koppling mellan föremål i europeiska museer som på olika sätt som på olika sätt stulits eller orättfärdigt införskaffats under koloniala förhållande och de asylsökande som kommer från samma länder som föremålen. Människor som idag försöker nå Europa. Medan föremålen är omsorgsfullt bevarade och dokumenterade kallas människorna som tvingats fly från sina plundrade hemländer för ”papperslösa” av myndigheterna och nekas inresa. Filmen menar att de här föremålen är dessa människors dokument och argumenterar för deras rätt att återförenas med dem.
BIOGRAFI
Ariella Aïsha Azoulay (född 1962, Israel) är professor i modern kultur och media på Institutionen för komparativ litteratur vid Brown University, skapare av filmessäer och kurator för arkiv och utställningar. Hennes senaste böcker: Potential History: Unlearning Imperialism (Verso, 2019), Civil Imagination: The Political Ontology of Photography (Verso, 2012), The Civil Contract of Photography (Zone Books, 2008); filmer: Un-documented: Unlearning Imperial Plunder (2019), Civil Alliances, Palestine, 47-48 (2012); utställningar: Errata (Tapiès Foundation, 2019, HKW, Berlin, 2020) och Enough! The Natural Violence of New World Order (F/Stop Photography Festival, Leipzig, 2016).