Artiklar i Wikipedia som innehåller information om detta objekt eller närliggande ämnen.
Det finns inga länkar för objektet.
ARTIKLAR I WIKIDATA
Artiklar i Wikidata som innehåller information om detta objekt.
Det finns inga länkar för objektet.
BILDER I WIKIMEDIA COMMONS
Bilder i Wikimedia Commons som avbildar detta objekt.
Det finns inga bilder som avbildar objektet.
Brevlåda
Object
Bilden:
Upphovsman: <presImageByline>Nydahl, Hanna Agnes Charlotta
Licens: <mediaLicense>
Typ <itemType>
Objekt/föremål
Datering <presTimeLabel>
1835
Föremålsbeskrivning<itemDescription>
Brevlåda av trä, järnbeslaget lock med gångjärn och låsanordning. Järnögla fäst på lådans baksida för upphängning, i locket en öppning för brevs nedläggande 130 x 20 mm.
Troligen en brevlåda av den typ som enligt en kunglig kungörelse den 7 mars 1835 skulle finnas på varje ångfartyg som gick i reguljär trafik med passagerare. Brev skulle kunna läggas på lådan under färd men vara låst så att de va...
Brevlåda av trä, järnbeslaget lock med gångjärn och låsanordning. Järnögla fäst på lådans baksida för upphängning, i locket en öppning för brevs nedläggande 130 x 20 mm.
Troligen en brevlåda av den typ som enligt en kunglig kungörelse den 7 mars 1835 skulle finnas på varje ångfartyg som gick i reguljär trafik med passagerare. Brev skulle kunna läggas på lådan under färd men vara låst så att de var oåtkomliga.
De första svenska brevlådorna infördes redan 1835 då Kungl. Maj:t den 7 mars gav ut en tryckt kungörelse angående villkoren för brevs befordran med ångfartyg, seglande fartyg och diligenser. I denna f...Visa hela
De första svenska brevlådorna infördes redan 1835 då Kungl. Maj:t den 7 mars gav ut en tryckt kungörelse angående villkoren för brevs befordran med ångfartyg, seglande fartyg och diligenser. I denna förordning bestämdes bland annat att det skulle finnas en låst brevlåda ombord på varje fartyg asom gjorde reguljära resor med passagerare mellan bestämda orter. Nycklar till brevlådan slulle förvaras hos berörda postkontor. Befälhavaren ombord ansvarade för brevlådans skötsel och för att den blev synligt placerad samt att passagerna blev informerade om brevlådan. Brevlådan skulle sedan i befälhavarens närvaro öppnas på postkontoret och breven förtecknas med hänsyn till antal och vikt. Brevlådor kunde beställas från Postverkets persedelförråd. Dessa första brevlådor var enligt uppgift tillverkade i bleckplåt och försedda med lås. Antalet brevlådor som tillverkades detta första år var endast sex. Så småningom ökades antalet brevlådor ombord på fartyg så att de år 1850 uppgick till femtio.Stäng