1929 ritade C G Pettersson en mindre båt avsedd för utombordare. År 1932 presenterade Ruben Östlund ritningar på en "camping- och fiskebåt för utombordsmotor".
Den s k campingbåten blev ett begrepp för en hel skara liknande båtar och i olika storlekar. Båttypen blev en relativt billig och enkel "folkbåt" för de som önskade en motorbåt.
Sedan Electrolux 1941 övertagit Archimedesfabriken och 1944 tillverkningen av Penta utombordsmotorer blev det naturligt att man även slog sig på båtproduktion. Tillverkningen skedde vid flera mindre varv och försäljningen sköttes av Electrolux båtsektion.
Ur Sjöhistoriska museets katalog till utställningen Båtliv 1999:
"Man brukar säga att det var campingbåten som satte svensken i sjön. Dess historia började redan i slutet av 30-talet då semesterlagstiftningen ledde till ett nytt folkligt nöje campingen till lands eller till sjöss. Det var den kände konstruktören C G Pettersson som utvecklade de tidigaste campingbåtarna. Under kriget avstannade båtmarknaden men när bränslerestriktionerna hävdes 1946 kom den igång igen.
Förutom Pettersson var det konstruktörer som G. Brunius, Lage Eklund och Olle Enderlein som ritade dessa öppna båtar med vindruta, ratt och utombordsmotor. Bänkarna i båten var uppfällbara så att liggplatser kunde ordnas på durken under ett uppfällt kapell, eller 'suntält'. Genom serietillverkning kunde priserna hållas nere. Tidigare hade båtköparen alltid beställt sin båt direkt av varvet. AB Gösta Berg etablerade sig 1939 som representant för Penta, som tillverkade sina egna campingbåtar.
Företaget hade i början av 40-talet i praktiken monopol på försäljning av campingbåtar. Campingbåten som visas i utställningen är byggd 1958 i Uppsala för Electrolux. År 1941 hade Electrolux köpt upp Archimedes fabrik och startat båttillverkning på flera småvarv. Säljidén var att kunna erbjuda 'vanliga människor' en komplett båt med motor till ett överkomligt pris."