Beskrivning <itemDescription> |
-
Detroit Publishing Company lanserades som en fotografiskt förlag i slutet av 1890-talet av affärsmannen och utgivaren William A. Livingstone, Jr, och fotografen och publicisten Edwin H. Husher. De erhöll ensamrätt att använda den schweiziska "Photochrom" processen för att omvandla svart-vita fotografier till färgbilder och skriva ut dem med fotolitografi. Denna process möjliggjorde massproduktion ...
Visa hela
Detroit Publishing Company lanserades som en fotografiskt förlag i slutet av 1890-talet av affärsmannen och utgivaren William A. Livingstone, Jr, och fotografen och publicisten Edwin H. Husher. De erhöll ensamrätt att använda den schweiziska "Photochrom" processen för att omvandla svart-vita fotografier till färgbilder och skriva ut dem med fotolitografi. Denna process möjliggjorde massproduktion av färg vykort, grafik och album för försäljning till den amerikanska marknaden. Fotografierna trycktes på en mängd olika platser. De flesta visar scener i USA (främst öster om Mississippi), tillsammans med några fotografier av andra platser i Amerika, Europa och kopior av målningar. Framstående personer har byggnader och vyer i städerna, högskolor och universitet, slagskepp och yachter, charter, naturliga landmärken, och industri. I slutet av 1897, övertalade Livingstone fotografen William Henry Jackson att ansluta sig till företaget. Därmed läggs de tusentals negativ som producerats av Jackson till Detroit Publishing Companys. Jacksons samling ingår staden och staden utsikt, bilder av viktiga byggnader, scener längs järnvägslinjer, utsikt över hotell och resorts och liknande. Landets starka intresse för 1898 Spansk-amerikanska kriget och expansionen av amerikanska militärer makt står för företagets stora lager av många fotografier av Kuba och scener med anknytning till kriget och för de hundratals bilder av örlogsfartyg. I slutet av 1890-talet expanderade Detroit Publishing Företag sina register till att omfatta fotografiska kopior av konstverk, som var populära pedagogiska verktyg samt billig heminredning. Företaget var bekant som Detroit Fotografiskt Co fram till 1905 då det blev Detroit Publishing Företag. William Henry Jackson blev platschef 1903, lämnar honom med mindre tid att resa och fotografera. Med sjunkande försäljning av fotografier och vykort under första världskriget, och införandet av nya och billigare tryckmetoder som används av konkurrerande företag gick Detroit Publishing Företag i konkurs 1924. De likviderade sina tillgångar i 1932. Den mest kända fotograf representerad i Detroit Publishing Company är William Henry Jackson (1843-1942). Han flyttade till Nebraska efter inbördeskriget och var aktiv i väst från ca 1870 till ca 1890. Hans fotografier för US Geological och geografiska undersökning av områdena (se utvecklingen av bevarande rörelsen, 1850-1920) påverkade upprättandet av Yellowstone och andra tidiga nationalparker. År 1898 blev han ordförande för Detroit Publishing Företag, lägga sitt lager av negativ till bolagets filer. Han lämnade företaget 1924. År 1939 Jackson gav Detroit negativ förlag och utskrifter till Edison Institute i Dearborn, Michigan. År 1949 gav Edison Institute alla negativ och många dubbla fotografier till Colorado Historical Society. Colorado Historical Society överfört de flesta negativa och utskrifter för webbplatser öster om Mississippi till biblioteket senare samma år. (Library of Congress, www.loc.gov)
Stäng
|
Beskrivning / engelska <itemDescription> |
-
The Detroit Photographic Company was launched as a photographic publishing firm in the late 1890s by Detroit businessman and publisher William A. Livingstone, Jr., and photographer and photo-publisher...
Visa hela
The Detroit Photographic Company was launched as a photographic publishing firm in the late 1890s by Detroit businessman and publisher William A. Livingstone, Jr., and photographer and photo-publisher Edwin H. Husher. They obtained the exclusive rights to use the Swiss "Photochrom" process for converting black-and-white photographs into color images and printing them by photolithography. This process permitted the mass production of color postcards, prints, and albums for sale to the American market. The photographs were made in a variety of locations. Most depict scenes in the United States (chiefly east of the Mississippi), together with some photographs of other nations in the Americas, Europe, and copies of paintings. Prominent subjects include buildings and views in towns and cities, colleges and universities, battleships and yachts, resorts, natural landmarks, and industry. Late in 1897, Livingstone persuaded the accomplished American landscape photographer, William Henry Jackson, to join the firm. This added the thousands of negatives produced by Jackson to the Detroit Publishing Company's inventory. Jackson's collection included city and town views, images of prominent buildings, scenes along railroad lines, views of hotels and resorts, and the like. The nation's strong interest in the 1898 Spanish-American War and the expansion of U.S. Naval power accounts for the firm's large inventory of many photographs of Cuba and scenes related to the war and for the hundreds of images of warships. In the late 1890s, the Detroit Publishing Company expanded their inventory to include photographic copies of works of art, which were popular educational tools as well as inexpensive home decor. The firm was known as the Detroit Photographic Co. until 1905 when it became the Detroit Publishing Company. William Henry Jackson became the plant manager in 1903, leaving him with less time to travel and take photographs. With the declining sale of photographs and postcards during World War I, and the introduction of new and cheaper printing methods used by competing firms, the Detroit Publishing Company went into receivership in 1924. They liquidated their assets in 1932. The best known photographer represented in the Detroit Publishing Company is William Henry Jackson (1843-1942). He moved to Nebraska after the Civil War and was active in the West from about 1870 to about 1890. His photographs for the U.S. Geological and Geographic Survey of the Territories (see The Evolution of the Conservation Movement, 1850-1920) influenced the establishment of Yellowstone and other early national parks. In 1898 he became president of the Detroit Publishing Company, adding his stock of negatives to the company's files. He left the firm in 1924. In 1939 Jackson gave the Detroit Publishing Company negatives and prints to the Edison Institute in Dearborn, Michigan. In 1949, the Edison Institute gave all of the negatives and many duplicate photographs to the Colorado Historical Society. The Colorado Historical Society transferred most of the negatives and prints for sites east of the Mississippi to the Library later that year. (Library of Congress, www.loc.gov)
Stäng
|