Presentationstext <itemDescription> |
-
HISTORIK Älvsborgsbron, som föregicks av en gammal färjeled mellan Färjenäs och Klippan, var en förutsättning för stadens fortsatta expansion med industri och bostäder på västra Hisingen. Bron skulle ...
Visa hela
HISTORIK Älvsborgsbron, som föregicks av en gammal färjeled mellan Färjenäs och Klippan, var en förutsättning för stadens fortsatta expansion med industri och bostäder på västra Hisingen. Bron skulle förbinda Volvos nya anläggning i Torslanda och varven med det största nya bostadsområdet, Frölunda. Funktionen är intimt sammankopplad med det samhällsbyggnadsprojekt som var i full rullning vid mitten av 1900-talet. Göteborg var en av Sveriges viktigaste industristäder och bron var en nödvändig satsning för att understödja industrins och hamnens expansion. Byggnadsarbetena påbörjades hösten 1963 och bron öppnades för trafik i november 1966, men helt klar var den först i december 1967. Brofästena med påfarter hade stor påverkan på samhället kring det gamla färjeläget i Färjenäs, och på äldre trähusbebyggelse i Sjöbergen. Bron; en hängbro av amerikansk typ, ritades av professor Sven Olof Asplund. Beställare var Kungliga Väg- och Vattenbyggnadsstyrelsen. En lång rad företag var engagerade i bygget, bland annat AB Armerad Betong och Uddevallavarvet, som levererade järnkonstruktionen. MOTIVERING Älvsborgsbron är ett landmärke och en symbol för staden Göteborg. Vid insegling till Göteborg är Vinga, Älvsborgsbron och Masthuggskyrkan tre distinkta landmärken som kännetecknar staden. Bron är ett typiskt modernistiskt byggnadsverk. Formen bygger på de moderna byggnadsmaterialens möjligheter, där stålets dragfasthet gav möjligheter till ett smäckert brobygge trots dess storlek. Det ärliga redovisandet av konstruktion och material, omålad betong och det öppna stålfackverket, är typiskt för högmodernismen. Älvsborgsbron är ett monument över 1960-talets storskaliga stadsbyggnadstankar och över industrisamhället, där ett effektivt transportsystem var en nödvändighet för en fortsatt stark utveckling. Samtidens förtroende för industrin var stort. Älvsborgsbron ingår i sammanställningen Moderna Monument. BESKRIVNING, KARAKTÄR Älvsborgsbron är en markförankrad hängbro i ett spann med tillfartsviadukter utförda som pelarunderstödda betongkonstruktioner. Den har en total längd av dryga 900 meter varav spannet är 417 meter. Vid invigningen var det Skandinaviens högsta hängbro och hade även landets längsta brospann. Tornen är av betong, drygt 100 meter höga, och bron har segelfri höjd på omkring 45 meter i farleden. Hängspannet utgörs av ett stålfackverk som ger styvhet åt konstruktionen. Samtida beskrivningar behandlar enbart brons tekniska och infrastrukturella kvaliteter, formgivningen har liten eller ingen plats i texterna. Den modernistiska devisen ”form följer funktion” (i detta fallet kanske snarare konstruktion) har varit vägledande, konstruktionen har på grund av detta fått en så pass tilltalande form att den är en karaktärsbyggnad i stadslandskapet. Det svagt välvda brospannet, de höga smäckra pylonerna och bärlinornas mjuka båge bildar brons karaktäristiska smäckra kontur. Den är en av Sveriges största broar men den ger ett spänstigt och lätt intryck med sitt långa fria spann över farleden. På nätterna har den en särskilt tydlig form med sina belysta linor. Liksom Golden Gate-bron i San Francisco bildar den en port in till staden. GENOMFÖRDA FÖRÄNDRINGAR Bron var ursprungligen grå men målades i mitten av 1990-talet om i en mer iögonfallande kulör, en ärggrön nyans med syfte att förstärka brons roll i stadsbilden. Kvällsbelysningen har på senare tid ändrats från lampor längs linorna till belysning av linorna med strålkastare monterade längs broräcket.
Stäng
|