Flygplanet av modell Albatross var avsett för grundläggande flygutbildning och flygspaning. Denna Albatross B.II var en av nio som tillverkades vid Nordiska Aviatik AB i Midsommarkransen. Den såldes tillsammans med två andra till en civil flygskola i Furusund (fyra såldes till Arméns Flygkompani och två till Finland). Flygskolan var en av de första privata flygskolorna i Sverige och lades ner 1919.
Flygplanet såldes sedan till Svensk Filmindustri under 1920-talet, där det kom att modifieras som vindmaskin. Bland de filmer där denna vindmaskin deltog i bakom kameran märks "Hon den enda" (1926) och "Barnen från Frostmofjällen" (1945).
1967 överfördes vindmaskinen till Flygvapenmuseum. Motorn monterades ur och sattes i Flygvapenmuseums Albatros B.II. 1989 överfördes framkroppen till de Luftfartshistoriska samlingarna. Sedan 2006 är flygplanet under återuppbyggnad till komplett, statiskt, skick.
Flygplantypen Albatross B.II användes i stor utsträckning under första världskriget. En Albatros B.II landade i slutet av juli 1914 på Ladugårdsgärde. Vid landningen slog flygplanet runt, och det ställdes upp i väntan på reservdelar från Tyskland. Dock hann kriget bryta ut innan dessa hann levereras. Flygplanet belades med kvarstad, och köptes senare av staten. Det kom att demonteras, varpå nya ritningar upprättades under överinseende av flygingenjören Lars Fjällbäck. Fyra fabriker fick i uppdrag att tillverka Albatros B.II på licens: Nordiska Aviatik AB, Svenska Aeroplanfabriken, Södertälje Verkstäder och Flygkompaniets Verkstäder på Malmstätt. Detaljskillnader existerade mellan de olika fabrikernas flygplan. Totalt kom drygt 40 Albatros B.II att tillverkas i Sverige, huvudsakligen för militära ändamål. Svenska konstruktörer tog även djupt intryck av Albatros B.II, och snarlika flygplantyper såsom FVM S 18, Thulin FA och Södertälje Verkstäder SW 16 tillverkades. År 1915 utsågs Albatros B.II till standardflygplan för Arméns Flygkompani. Ett fåtal tysktillverkade Albatros B.II importerades till Sverige 1919-1921. De sista militära Albatros B.II togs ur tjänst först 1929.
Civila företag och privatpersoner har också använt sig av Albatros B.II. Flygplanet var för sin tid ett flygplan med mycket goda prestanda. En fördel vid flygutbildning var att flygplanet var tvåsitsigt, vilket innebar att den tidigare rådande pedagogiska metodiken att använda ensitsiga flygplan till stor del övergavs.