Maskinkort finnes. Vid förstatligandet 1944 tillhörande Östbo vägdistrikt, F län. Enligt anteckningar på maskinkortet försåld 1945-05-19.
Tidigare utrustad med gengasaggregat. Broschyr finnes, Krossvält Via. Enligt maskinkortet utrustad med Oberursel förbränningsmotor, 30 hkr. På tryckpanna? i motorrummet instämplat: Nr 2944 35 ltr. Provtr 40 kg. Bartr 15 kg. 36-5-4 1930 AB Elektrosvets. Jfr artikel Vårt Verk 1979/3-4, s. 17.
VVNR: Kv 96
TYP: II
TNR: 9372
1965 ägd av L Gustafsson, Fårshult, Torna, F län. Uppdrogs åt VFF att inköpa krossvälten för 1000 kr till VVM.
Makadamisering med motorkrossvält tillgår på så sätt, att lämplig sten utköres i en sträng längs den väg, som skall makadamiseras, varpå stenen inmatas i maskinen och i ett sammanhang krossas, utbredes och nedvältas i vägen.
Den hittills gängse makadamiseringsmetoden, bestående uti hopsamling av större stenupplag för makadamslagning på de platser, där krossmaskineriet skall uppställas, undvikes alltså och därmed all tidsspillan och kostnad för flyttning av krossmaskineriet. Det faller av sig självt, att särskild transport av färdigkrossad makadam ävenledes blir onödig. Vidare fordrar den nya metoden endast en maskin - krossvälten under det eljest vanliga förfaringssättet kräver krossmaskineri, transportanordningar för makadam och särskild vägvält. (1920-talet)