HISTORIK 1876 bildades Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB som tillverkade produkter av järn och gjutgods innan fartygsproduktionen blev den helt dominerande verksamheten. På 1910-talet började Eriksberg...
HISTORIK 1876 bildades Eriksbergs Mekaniska Verkstad AB som tillverkade produkter av järn och gjutgods innan fartygsproduktionen blev den helt dominerande verksamheten. På 1910-talet började Eriksbergs Mekaniska på allvar producera större båtar för både den nationella och internationella marknaden. Kranen stod klar 1969 och var en del av en stor ombyggnad av den byggdocka som varit i drift sedan 1959. Kranen uppfördes som komplement till monteringskranarna utmed dockans sidor. Den möjliggjorde montering av fartyg på uppemot femtiotusen ton. MOTIVERING Erikbergskranen är en produkt av den stora varvsindustri som var omfattande i Göteborg från 1910-talet till år 1979, då varvet lades ned. Kranen var sällsynt redan vid uppförandet, endast kranarna vid varven i Malmö och Uddevalla var storleksmässigt jämförbara. Den har även ett stort lokalt värde som landmärke. ”Bockkranen och dockan på Eriksberg är ett de mest påtagliga monumenten över den storskalighet och rationalitet som präglade varvsindustrin under det expansiva 1960-talet. Det är den enda kvarvarande kranen av sitt slag i Sverige. Anläggningen är av stor betydelse både lokalt, regionalt och nationellt som en stark och framträdande symbol för den en gång världsledande och internationellt erkända varvsindustrin i Göteborg.” (Ur byggnadsminnesmotiveringen). Eriksbergskranen ingår i sammanställningen Moderna Monument. BESKRIVNING, KARAKTÄR Eriksbergskranen är en av Sveriges största bockkranar. Kranen är 80 meter hög och 1 750 ton tung. Eriksbergskranen är en nyttoanläggning där formen betingas helt av funktionen. Ursprungligen var kranen grönmålad med en betydligt sobrare och diskretare färgsättning än dagens orangea kulör. I och med den senaste adderingen av designad belysning, har anläggningen tagit en helt ny plats i stadsrummet. Under åren som gått sedan Eriksbergsvarvet lades ned har kranen genomgått omfattande ombyggnader främst på det installationstekniska området. Två av de tre vinschmaskinerierna är demonterade tillsammans med tillhörande wire, trallor och krokar. Koppartjuvar har rensat ställverket på allt som går att sälja och dessutom vandaliserat de elektriska installationerna. Bromsmekanismerna vid framdrivningsenheterna är demonterade och kranen är numera fastsvetsad vid kranbanorna. Lejdare och gradänger längs kranbalkens utsida är demonterade liksom två husliknande tillbyggnader på toppen av kranbalken. Trots dessa ingrepp är kranens grundform tämligen välbehållen. GENOMFÖRDA FÖRÄNDRINGAR År 1993 gjordes kranen om till utsiktsattraktion, och under några somrar anordnades så kallad bungyjump från kranen. Då målades kranen om från grön till en röd nyans. Färgen har bleknat till nuvarande karakteristiskt orange färg.