Interiör
Ingången i väster leder in till en entréhall, det traditionella vapenhuset. I entrén
ligger ett golv av rött handslaget murtegel lagt på sidan och väggarna är putsade
och vitmålade. Snickerierna såsom dörrar och dörrfoder är ekådrade och innertaket
har en flack, tunnvälvd form. Entréhallen är enkelt möblerad med kapphängare,
skåp, samt bord och stolar för kyrkkaffe. På ena väggen sitter två kungörelsetavlor
med riksvapnet och Gustav den III:s monogram. I öster leder en pardörr
med spegelfyllningar in till en vestibul i tornets bottenvåning. Dörren är den
första av två pardörrar man passerar innan man träder in i kyrksalen. Golvet i
tornvestibulen är lagt av tegel med samma utseende som i vapenhuset. En stor
del av golvet upptas dock av en gravhäll av kalksten vars inskription och dekor är
nästintill helt bortnött. Längs västra väggen leder trappor upp till en orgelläktare
som sträcker sig över hela tornets bottenvåning och ett stycke in i långhuset.
Uppe på läktaren står orgelverket placerat i torndelen medan fasaden och spelbordet
står framför tornbågen i långhusdelen. Tornbottenvåningen med läktaren
täcks av ett medeltida kryssvalv som delvis är synligt vid trappuppgången men i
övrigt dolt av orgelhuset uppe på läktaren.
Öster om trappuppgångarna till läktaren finns en skiljevägg av pärlspontspanel
som delar av läktarens underbyggnad från vestibulen/trapphallen. En låg ekådrad
pardörr leder in till läktarens underbyggnad som i torndelen har inretts med olika
utrymmen. På norra sidan finns ett wc och väntrum och på södra sidan el-central
och sakristia. Inbyggnadernas väggar mot mittgången består av grålaserad panel.
Läktarens undersida utgörs av en pärlspontspanel mellan det synliga bjälklaget
vilket bärs upp av tre par ekådrade pelare. Det främre pelarparet är beläget i långhuset
och läktarbarriären sträcker sig fram till fönsteröppningarnas västra sida.
Läktarunderbyggnaden i långhuset är möblerad med bänkar och en del av kyrkorummet.
Golven som lades om på 1970-talet är lagda med kvadratiska tegelplattor
och fogade. Tegelgolv ligger även under bänkarna. Bänkarna är traditionellt
ordnade i två kvarter med en mittgång. Främre delen av långhuset, ungefär till
halva östra valvtraven, saknar bänkinredning. Denna del upptas istället av predikstolen
som står i sydöstra hörnet med uppgång via en dörr vid mittgången. Intill
predikstolen har även ett piano sin plats. I långhusets nordöstra hörn finns ett
murat Mariaaltare, putsat och vitkalkat. En trappa till nummertavlan finns vid
altaret mot mittgången. Framför altaret är kyrkans romanska dopfunt av sten placerad.
I mittgången, framför triumfbågen finns en gråmålad lucka som leder till
gravvalvet under koret. På ömse sidor av luckan ligger två gravhällar av kalksten
med huggen dekor. Den ena är lagd över Anna Marja Passuar död 23 juni 1705.
Den andra tillhör Herr Lars Stoboeus (Laurentius Cronholm, Maria Sorboia). I
gravvalvet finns endast sju kistor kvar från 1600-1700-talen. I kistorna vilar bland
annat tidigare landshövding i Kristianstads län friherre, Carl Adam Wrangel av
Adinal, med maka.
Kyrkans interiör är relativt hårt renoverad, omputsad och ommålad under tidigt
1900-tal då dekormålningar i gotisk stil tillkom i valven. Dekormålningen är ännu
bevarad i koret och över orgelläktaren i tornvalvet. Målningarna består av
smäckra stiliserade bladslingor i ljusblått, rosa och brunt längs ribbor, gördel- och
sköldbågar. Långhuset täcks av två medeltida kryssvalv med de stora fönsteröppningarna
centrerade i travéerna. Valven utgår från tresprångiga pilastrar med
kragband profilerade med en vulst nederst, en snedfas och ett utkragande skift
överst. Gördel- och sköldbågarna är spetsbågiga och slagna utan följdskift och
valvribborna har kvadratisk form.
Vid triumfbågen finns ett steg upp till korgolvet som ligger något högre i förhållande
till långhuset. Triumfbågen har en hög och smal rundbågig form med ett
kraftigt, utkragande vederlag. Triumfbågen är liksom övriga murar och valv hårt
renoverad och överputsad och det är därför oklart om triumfbågen representerar
en medeltida form.
Koret är inrett med altarring och altare med en altaruppsats som står i linje med
korvalvets östra gördelbåge och tribunbågen och når ända upp till absidens
hjälmvalv. Korvalvet har liknande form som i långhuset med undantaget att valvbågarna
är slagna med följdskift. Golvet i kor och absid är lagt som i långhuset.
På norra korväggen finns två epitafier av huggen och bemålad sten. På den ena
stenen är Ove Ugerup, död på Ovesholm 1622, och hans maka Kristine Kaas
avbildade och på den andra deras söner Björn Ugerup och Axel Ugerup, döda
1612 respektive 1621. Båda epitafierna framställer de avlidna i huggen relief omgivna
av familjevapnen med inskriptionstavlor nederst. Vapnen är polykromt bemålade
och förgyllda.
Vid sidan om koraltaret leder två trappsteg upp till sakristian. Absiden, avskild till
viss del från koret genom altaret och den höga altaruppsatsen, fungerar som sakristia.
Bakom koraltaret och altaruppsatsen finns en murad och putsad avsats.
Baksidan av altaruppsatsen är bemålad med ett Series pastorum som sträcker sig
från 1570-1973.
Läktaren och tornets andra våning är inredd med orgelhus i torndelen medan
spelbordet står placerat på långhussidan framför en orgelfasad med blindpipor.
Tornvalvet med bevarad 1900-talsdekor är inte synligt från kyrkorummet då det
döljs helt av orgelns fasad och pipverk. I tornets andra våningsplan är ingången
till tornets övre våningar belägen genom en liten dörr i dess sydvästra hörn. Dörren
leder till en murtrappa som tidigare har varit förbunden med en trappuppgång
med ingång från långhuset.
Tornets övre våningar och vindsutrymmen
Tornet är mycket välbyggt med många ursprungliga detaljer. Murverket är oputsat
och synligt i de övre våningarna och består av stora gråstenar skolat med tegel.
Från ingången vid orgelläktaren leder murtrappan upp längs södra muren och
därefter vidare längs västra väggen. I höjd med andra våningsplanet leder en smal
rektangulär muröppning in till ett utrymme beläget ovanför tornvalvet. Urtag i
murarna visar att det tidigare har haft ett golvbjälklag. I öster leder en öppning in
till kyrkvinden. Öppningen är samtida med tornet och delvis murad med återanvänd
sten såsom den märkliga triangulära stenen. Murtrappan vid tornets västra
sida leder vidare mot norra muren och en ingång till ett tredje våningsplan i tornets
nordvästra hörn. Golvbjälklaget till denna våning är helt borta. Flera fönstergluggar
finns till detta våningsplan samt en större öppning med tegelmurad
omfattning mot söder, kanske använt som lastningslucka. Från tredje våningen
leder murtrappan vidare i norra muren upp till fjärde våningen som utgör klockvåning.
I klockvåningen står klockstolen för två klockor. Klockstolen är uppbyggd av
försträvade stolpar, bockar, av ek. Klockvåningen är öppen till nock och torntaklaget
är av ek, sannolikt av medeltida ursprung och möjligen ursprungligt.
Varje takstol är uppbyggd av sparrar, bindbjälkar på dubbla remstycken vid
murkrönet och två nivåer hanband samt snedsträvor fogade till hanbandet och ett
stödben. Dessutom finns stolpar i tre av takstolarna, en mittstolpe samt två stolpar
vid gavelsidorna, vilka är fogade mellan bindbjälke och hanband samt snedsträvade
till en långrem vilken ligger över, och sammanbinder, de nedre hanbanden.
På kyrkvinden kan bland annat fönsteröppningar från tiden före valvslagningen
studeras liksom taklagen av olika ålder. Valven är inte synliga då de är tilläggsisolerade.
Taklaget över långhuset är utan tvivel från valvslagningen eller senare eftersom
takstolarna har anpassats på ett snillrikt sätt till valven. Möjligheten finns
också att delar av takstolsvirket är återanvänt från ett äldre taklag som anpassats
och fogats om. Eftersom valven har varit för höga för att medge bindbjälkar i alla
takstolar har bindbjälkarna gjorts om till stickbjälkar i olika längder efter valvens
kupning. Stickbjälkarna är fogade till sparrarna med en eller två snedsträvor beroende
på stickbjälkens längd. I gavelröstet mot öster leder en ursprunglig öppning
in till koret. Väggarna upp till murkrönet i norr och söder är putsade och vitmålade
medan gavelröstenas murverk av natursten är fogade men oputsade.
Kortaklaget har daterats till tidigt 1700-tal genom dendrokronologisk metod. En
rektangulär ursprunglig öppning leder vidare till absiden. Absidens taklag består
av ek och i gaveln mot väster finns en inmurad bjälke som löper från norr till söder
längs hela muren.
Inredning och inventarier
Kyrkans altare består av ett blockaltare, putsat och vitmålat samt senare inklätt
med polykromt bemålad och förgylld träpanel. Framstycket och sidostyckena är
indelat i fyra fält av pilastrar som bär upp ett tandsnittslistverk. På pilastrarnas
baser står delar av årtalet 1553. Mellan pilastrarna finns ett illusionsmåleri i form
av en rundbågsarkad och en blomsterbård.
Altaruppsatsen av skulpterat och bemålat trä är utförd i renässansstil med drag
av barock och daterad till 1553 eller möjligen något yngre (1590-tal). Altaruppsatsen
är arkitektoniskt uppbyggd som ett baldakinaltare med ett bakstycke och två
kolonner i framkant som bär upp baldakinen bemålad med en stjärnhimmel på
undersidan. Bakstycket är indelat med kolonnetter och tre rundbågsformade tavlor
föreställande Jesus korsfästelse respektive uppståndelse på var sida om mittens
förgyllda instiftelseord på medeltidsdanska. Mellan tavlorna och baldakinen finns
en fris med änglahuvuden. Baldakinens framkant består av ett listverk och kröns
av en trekantsgavel med voluter. På bakstycket finns ett målat Series Pastorum.
Framför altaret står altarringen av brunmålat och marmorerat trä. Altarringen
har fem sidor uppbyggda med knäfall klätt med blått tyg, ett räcke med balusterformade,
kontursågade brädor och en överliggare.
Predikstolen nås via en dörr från mittgången till en trappa som leder upp till
predikstolskorgen. Över predikstolen hänger en baldakin. Hela uppsättningen är
av trä, rikt dekorerad med skulpterade och svarvade detaljer samt polykromt bemålad.
Dörren har arkitektonisk uppbyggnad med två kraftiga pilastrar vid sidorna
som bär upp en gavelfronton med voluter och svarvade spetsar. I gavelstycket
finns målade vapensköldar för släkterna Ugerup och Kaas och årtalet
1637. Årtalet anger sannolikt när dörren tillverkats men predikstolskorgen kan
vara äldre och troligen samtida med altaruppsatsen. Korgen är sexsidig och står
på en modern pelare. Sidorna är lodräta med spegelfyllningar mellan kraftiga kolonnetter
som bär upp en fris med konsoler under en överliggare. I speglarna
finns målningar föreställande evangelisterna inom en rundbågsarkad i relief. Baldakinen
är sexkantig, uppbyggd av ett kraftfullt listverk med ett textfält i svart
och dekorerad med bland annat beslagsornamentik. Från undertaket finns en
nedhängande duva.
Dopfunten anses tillhöra Genarpsgruppen, en grupp funtar med palmettdekor
utförda på 1200-talet. Cuppan är dekorerad med beslagsliknande bård i relief
nederst, därefter finns en repstav och överst en palmettbård. Cuppan bärs upp av
ett mycket kort skaft med en hålkäl och skaftring som står på en attisk bas med
hörnflikar formade som fågelfötter med klor.
Bänkinredningen är från restaureringen 1976 och består av öppna bänkkvarter
av trä målade i tegelrött. Gavelsidorna är rakt avslutade och utförda med kannelerade
spegelfyllningar. Kring fyllningarna finns en klarblå bård.
Orgeln byggdes 1926 av E Erikssons orgelbyggeri, Sundbyberg och har 14
stämmor. Orgeln är pneumatisk och har två stämmor och pedal.
I tornet hänger två klockor av malm. Lillklockan är från 1620 och gjuten i
Helsingör. Storklockan är från 1836.