Beskrivning <itemDescription> |
-
Stationsområde, 330x20-100 m område (NV-SÖ), bestående av 1 husgrund, 2 perronger, 2 spårområden, 10-talet huggna stenar, 1 vall, samt i övrigt stenfria urschaktade arbetsytor och kraftigt omrörda yto...
Visa hela
Stationsområde, 330x20-100 m område (NV-SÖ), bestående av 1 husgrund, 2 perronger, 2 spårområden, 10-talet huggna stenar, 1 vall, samt i övrigt stenfria urschaktade arbetsytor och kraftigt omrörda ytor med ställvisa rester av järnvägssyllar. Inom området är även fem intakta hus, bl a det ursprungliga stationshuset, vilka ej ingår i lämningen. Husgrunden, belägen i områdets NV del, är 7x4 m st (NV-SÖ) med syllstenar av gjuten slaggsten, 0,6x0,3 m st och 0,1 m h. I golvytan är inslag av kol och sot. 2-3 m VSV om grunden är fem hela till trasiga gjutna slaggstenar. Den ena perrongen, belägen i områdets NÖ del, är ca 30 m l (NV-SÖ) och 1-2,3 m h. I NV del består perrongen av huggna granitblock, 0,5-0,6 m h och 0,5-2,2 m l i två varv, medan den i SÖ delen är av gjuten betong och 1-1,1 m h. I NV delen är perrongen bredare och högre med en jord och stenfylld, 12x8 m och 2,1-2,3 m h, upphöjning som längs med V kanten består av gjuten betong med sex 0,8 m br, 0,8 m h och ca 1,1 m dj fack. Perrongen består till stor del av naturlig marknivå, förutom i NV och V delen, där man schaktat ur för spårområdet. Den andra perrongen, belägen 13,5 m SV från föregående perrongs VNV kant, är ca 30x2-15 m (NV-SÖ) och 1,2 m h bestående av i SV-SÖ del, 0,6-0,7 m h betongplatta med därpå lagda huggna granitblock, 0,6-0,7 m h, 0,7-0,8 m br och 0,5-0,9 m l. Perrongen är jord- och stenfylld med i ytan sprängsten och makadam. SÖ och NV om perrongen ansluter uppfarter, 6-9x2-5 m (NV-SÖ) och intill 1,4 m h. Det ena spårområdet, belägen centralt genom hela området, är ca 300 m l (NV-SÖ) och 4,5-20 m br (till större delen 4-4,5 m) och i SÖ del 0,9-1,4 m h. I övrigt är spårområdet urschaktat och ligger under ursprunglig marknivå. Det andra spårområdet, beläget i SV delen, är ca 200 m l (NV-SÖ), 3-8 m br och intill 0,5 m h. 10-talet huggna stenar är belägna 4 m VSV längs med sistnämnda perrongs långsida. De är 0,6-1 m br, 0,1-0,6 m h och 0,4-1,6 m l. Vallen, belägen längs med spårområde i NÖ, är ca 30 ml (NV-SÖ) 2 m br och 0,3 -0,6 m h bestående av jord och 0,3-0,6 m st stenar (varav de flesta är 0,3-0,4 m). Järnvägssträckan mellan Fors och Garpenberg (Brattfors) invidgdes 1905. Stationen hette Garpenbergs station. 1955 upphör tågtrafiken och 1967 läggs tågsträckningen ned.
Stäng
|