Helikoptern är hopmonterad av befintliga komponenter till Bell 47 och märkt SE-HAD. Den är dock inte den ursprungliga Bell 47 - SE-HAD. Hopmonteringen gjordes i samband med Ostermans 20-års jubileum 1967 och den skänktes sedan till de Luftfartshistoriska samlingarna.
Den ursprungliga Bell 47D SE HAD inregistrerades 1948 för Ostermans Aero AB. Den transporterades sedan till Indien 1958 tillsammans med två andra Bell 47. Efter återkomsten till Sverige avfördes den ur civilregistret 1963 och såldes därefter till Norge. Här registrerades helikoptern som LN ORU, och flögs till och med 1970.
Bell 47 kan sägas vara världens första praktiskt användbara helikopter. Den är världens första helikopter som blev certifierad för civilt bruk. Sedan slutet av 1940-talet har de använts civilt och militärt i de flesta av västvärldens länder. Omkring 10 000 Bell 47 tillverkades i USA, inklusive på licens i Italien, Japan och Storbritannien. Användningsområden för de svenska exemplaret var bepudringsflygningar, sjuktransporter, postbefordran och kraftledningsinspektioner.