Under 2022 genomförde Världskulturmuseerna en reklamkampanj i ett samarbete med Volt. Entréavgifter återinfördes för centralmuseerna från 2023 och många museer lanserade då årskort. I kampanjen lyftes fördelarna med kultur för hälsan. Folk uppmanades att komma i gång med kulturen genom att investera i ett årskort för 140 kronor. Enligt studier från bland annat Världshälsoorganisationen WHO är det nämligen hälsofrämjande att ta del av kultur.
– Att spana in en grekisk gud lite då och då kan nog skänka mer sinnesro än att till varje pris försöka se ut som en, säger Joakim Skoglund, marknadschef på Världskulturmuseerna.
– Skämt åsido är det väl på tiden att vi vidgar begreppet hälsa. Särskilt i den stressade och oroliga tid vi lever i nu. Sedan tidigare vet vi att museibesök bidrar till bildning och att bättre förstå sig själv och sin omvärld. Att kultur är bra för både kropp och själ är en fråga vi ser stor potential i att driva vidare under året, det är outforskad mark.
Kampanjen visades utomhus, i print, och i sociala medier.
– Att koppla samman kultur och hälsa kändes på en gång sant, intressant och relevant. I stället för att behöva ses som ett kostsamt kulturalternativ positionerar vi Världskulturmuseerna som ett billigt hälso- och bildningsalternativ, säger Jörgen Berglund, creative director på Volt.