Under 1800-talets slut kom forskarna allt närmare lösningen på hur den fotografiska tekniken kunde utvecklas från enbart svartvita bilder till att avbilda världen som den är, det vill säga i färg. De franska bröderna Auguste och Louis Lumière lyckades utveckla en teknik med en glasskiva försedd med mycket små färgade korn. Fotograferingstekniken var densamma som med vanliga glasplåtar, men med den skillnaden att exponeringstiden var betydligt längre. Genom en kemisk process gjordes negativet till en positiv bild och det färdiga resultatet blev ett glasdiapositiv i storlek 9x12 cm, som kunde betraktas i en ljuslåda eller visas i en skioptikonapparat.
Tekniken fick namnet autokrom och den allmänna lanseringen skedde 1907, som därför blir det år färgfotografin fick sitt genombrott. Det var även från detta år som det blev möjligt att köpa autokromplåtar hos fotohandlarna i Sverige. Under 1910- och 20-talet började även amatörfotograferna ta till sig tekniken då priset på autokromplåtarna sänktes och blev mer överkomligt. En av dessa var Gustaf Wernersson Cronquist (1878-1967), civilingenjör och kemist som var expert på cement, lera och tegel. Han hörde talas om autokromtekniken redan hösten 1908 och då han redan i 12 år sysslat med svartvit fotografering, men saknat färgen, tog han till sig den nya tekniken. Genom noggranna anteckningar om varje plåt och fotograferingstillfälle blev han en av de främsta färgteknikerna i Sverige.
Gustaf arbetade bland annat på Hyllingeverken och Höganäs-Billesholms AB fram till 1927 då han fick arbete i Stockholm på Gumælius annonsbyrå. I Helsingborgs museers samling förvaras 56 av hans färgbilder från den tid han tillbringade i Skåne. Autokromerna visar staden Helsingborg i färg, men också några olika målningar och föremål som tillhör Helsingborgs museers samling. Fotografierna var ett beställningsjobb från Helsingborgs museum och för varje levererad godkänd bild betalades 10 kronor. Gustaf ville dock ha möjlighet att använda bilderna av målningarna i någon av de ca 6 000 föreläsningar Gustaf höll, både i Sverige och utomlands, om antingen tegel eller om olika delar av Sverige. 20 av färgbilderna levererades till museet i den vackra lilla träasken, försedd med både Gustafs autograf och årtalet 1927.
I slutet av 1930-talet introduceras de nya färgfilmerna Kodachrome och Agfacolor-Neu. Gustaf W:son Cronquist fortsatte att ta bilder och under sin livstid beräknas han ha tagit över 50 000 färgbilder. Hans färgbilder utgör den ojämförligt största samlingen av tidig färgfotografi i Sverige och fotosamlingen är vida spridd. Det största samlade bildmaterialet, som bland annat innehåller 600 autokromer, finns hos Stockholms stadsmuseum och innehåller huvudsakligen Stockholmsmotiv.