Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
Datering <presTimeLabel> |
1904 |
Plats <presPlaceLabel> |
Frankrike, Paris |
Beskrivning <itemDescription> |
-
kaross av typ "Landaulette". Från ratten manövreras hela elsystemet. I rattens centrum finns ett pådrag med vilket man kan ställa in sex hastigheter framåt, motorbromsning och några backhastigheter. Vi chafförens fötter sitter mätarens som visar volt och ampère. De två motorerna, seriekopplade, sitter på var sitt framhjul. Effekten på dem är 3kw vardera vid 2000-2300 varv/min och de väger 50 kg. A...
Visa hela
kaross av typ "Landaulette". Från ratten manövreras hela elsystemet. I rattens centrum finns ett pådrag med vilket man kan ställa in sex hastigheter framåt, motorbromsning och några backhastigheter. Vi chafförens fötter sitter mätarens som visar volt och ampère. De två motorerna, seriekopplade, sitter på var sitt framhjul. Effekten på dem är 3kw vardera vid 2000-2300 varv/min och de väger 50 kg. Ackumulatorerna är placerade dels under förarsätet och dels under bakre passagerarsätet. De väger tillsammans 360 kg. En uppladdning kunde ge en färd på 7 mil, med en hastighet på 20-25 km/tim. Den maximala hastigheten uppges till 35 km/tim vilket var olagligt på denna tid. Karosstypen "Landaulette" innebär att passagerarna sitter i en kupé med plats för fyra till fem personer. Framstycket på kupén är fast och glasförsedd. Vid bra väder kan bakstycket och taket fällas bort och vagnen blir öppen.
Stäng
|
Inventarienummer <itemDescription> |
|
Klassifikation OCM (smal) <itemDescription> |
|
Klassifikation GSM <itemDescription> |
|
Typ av förvärv <itemDescription> |
|
Modell- eller artikelnamn <itemDescription> |
|
Historik <itemDescription> |
-
den första elbilen i Sverige; importerades från Frankrike av konsul H Grebst 1904. 1910 övergick bilen i familjen Seatons ägo. Familjen bodde vid Stora Nygatan i Göteborg där man hade ett laddningsag...
Visa hela
den första elbilen i Sverige; importerades från Frankrike av konsul H Grebst 1904. 1910 övergick bilen i familjen Seatons ägo. Familjen bodde vid Stora Nygatan i Göteborg där man hade ett laddningsaggregat, vilket man även hade i Lerum, där sommarresidenset låg. Familjens kusk, Oscar Sjöö, fick lära sig köra på egen hand och sedan köra upp (som andra person i Göteborg) inför stadens besiktningsman, som var Erland Zell, stadens spåvagnsdirektör. Körkortet kostade 15 kr och utfärdades på enkelt brevpapper. Sista gången bilen genomgick en besiktning var 1919. 1927 köptes den av Gustav Ekwall på auktion för 75 kr. Bilen fick sedan tjäna som lekstuga år barnen.
Stäng
|
Namn / tillverkning <itemDescription> |
|
Namn / annan anknytning <itemDescription> |
|
Namn / copyright/upphovsrättsinnehavare <itemDescription> |
|
Licens / media <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Brukad av Sjöö, Oscar [chaufför].
-
Ägd av Grebst, Harald A:son, Seaton, George, 1881-1954.
-
Tillverkad 1904 i Paris, Frankrike av Compagnie Parisienne des Voitures Electriques.
-
Fotograferad 2012-10-04 av Wernemyr, Manne.
|
Materialkategori<itemMaterial> |
- metall
- trä
|
Sakord<itemName> |
- hjuldon
- elbil
- bil
|
Ämne <subject> |
|
Inventarienummer <itemNumber> |
|
tidigare id-beteckning <itemNumber> |
|
Arkivreferens <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Göteborgs stadsmuseum |
Källa <url>
|
|