Dräkt, övervägande ljusröd, ursprungligen avsedd för klassisk kinesisk teater tillverkad av olika sidentyger (satin, sammet, komplex mönsterväv, bindningsmönstrat), glas och metall (paljettliknande dekor).
Plagget knäpps med två metallhäktor och hyskor i sidorna och är försett med sidslitsar. Runt nacke och axlar är det röda sidensatintyget broderat med bl a femkloade drakar, moln och juveler i silke och metalltråd. På framstycket och ärmarna finns bl a ett nätliknande parti (broderat) samt applicerade sammetsband med gulmetallinfattade stenar och glasbitar av olika storlek och färg. På nedre delen av framstycket finns ett tigerhuvud i applikationsteknik (vadderad och broderad) liksom det finns på ärmarna. Till dräkten hör två lösa delar (B och C) att knyta fast sannolikt nära ärmpartiet.
Dräkten är helt täckt med främst applicerade band och broderi (bl a läggsöm, schattérsöm) med motiv från den klassiska kinesiska symboliken.
Arkivuppgifter: "Dansdräkt från lamatempel guldbotten".
Denna dräkt gjordes alltså ursprungligen för att synas och glänsa på scenen i den klassiska kinesiska teatern. Den används till rollfigurer med hög militär position. Till skärningen likartade sidendräkter användes i ceremoniella sammanhang av de kejserliga vakttrupperna. Deras dräkter efterliknande verkliga rustningar. För teaterbruk var dräkterna betydligt mer arbetade än både rustningar och dräkter för verkliga livet, vilket syns här. Ett omfattande tidskrävande arbete har lagts ner på applikationerna av olikmönstrade band, metalldekor, ibland även glas- och stenpärlor. På scenen var rollkaraktären rustad att möta sin motståndare med bl a de påsydda skräckinjagande tigerhuvudena.
Avsedd för teaterscenen kom dräkten att få en ny användning i buddhistiska lamatempel i Mongoliet och Tibet. Dess nya roll var som dansdräkt i den s k cham-dansen. Det var vanligt att man använde hela kinesiska dräkter eller delar av sådana i olika religiösa eller ceremoniella dansriter i dessa länder. (Exempel på ceremoniella rustningar liknande teaterdräkter finns i De verboden stad 1990, s. 240-243. En skiss på en teaterdräkt finns hos Nygren 1986, s. 43). (PH)