Propellerflygplanet av modell Junkers W34 tillverkades vid AB Flygindustri i Limhamn 1935. Det köptes in av Svenska flygvapnet som ambulansflygplan 1935 (ett av två plan som köptes in) och användes fram till 1953.
Flygplanet köptes därefter av Svensk Flygtjänst AB, och senare av Lapplandsflyg i Gällivare. I Lapplandsflygs ägo utfördes åtskilliga flygtransporter i fjällvärlden. I lasten kunde ved till STF:s stugor finnas, liksom saltad fisk och annan last. Även passagerare fick plats. Biljettpriset var 70 öre per kilo, vilket innebar att passagerarna och deras bagage vägdes innan start.
1961 skänktes flygplanet till de Luftfartshistoriska samlingarna och flögs ned till Arlanda i september samma år.
Efter undertecknandet av Versaillestraktaten 1919, förbjöds Tyskland att tillverka militära flygplan. För att motverka detta förbud, etablerades Junkersägda fabriker i Sovjetunionen och i Sverige. Vid AB Flygindustri i Limhamn, en förort till Malmö, monterades eller tillverkades ca 150 olika flygplan, framförallt för export. Två av dessa olika typer var Junkers W 33 och W 34. Något förenklat rörde det sig om samma typ av flygplan, där W 33 var utrustad med en radmotor och W 34 med en stjärnmotor. Junkers W 34 hade flugits första gången 1926, och användes i stor utsträckning som civilt trafik- och nattpostflygplan. Flygplanet var tillverkat helt i metall, och hade täckta kabiner för pilot/färdmekaniker och passagerare. I samband med Luftwaffes tillkomst 1935, beställdes hundratals W 34 som lätta transportflygplan och även för utbildning av signalister, navigatörer och dylikt.