Samlingarna omfattar ett stort antal fordon av varierande ålder, däribland sex ånglok. Det äldsta TGOJ-loket från 1917 representerar den första trecylindriga ånglokstypen i Sverige och användes i reguljär trafik fram till 1950-talet. Orten dominerades tidigare av järnmalmsbrytningen vid Grängesbergs malmfält som pågick från 1500-talet fram till 1989. I januari 1990 gick det sista malmtåget från Gr...Visa hela
Samlingarna omfattar ett stort antal fordon av varierande ålder, däribland sex ånglok. Det äldsta TGOJ-loket från 1917 representerar den första trecylindriga ånglokstypen i Sverige och användes i reguljär trafik fram till 1950-talet. Orten dominerades tidigare av järnmalmsbrytningen vid Grängesbergs malmfält som pågick från 1500-talet fram till 1989. I januari 1990 gick det sista malmtåget från Grängesberg till Oxelösund. Grängesbergsbolaget hade under en lång period världens största järnmalmsflotta och vid sekelskiftet 1899-1900 var Grängesbergsbolaget Sveriges mest lönsamma företag.Stäng
Beskrivning<itemDescription>
Lokmuseet ligger på malmbangården med ställverk och lokstallar vilka byggdes 1929-30. Fotosyfte: Dokumentation