Skulptur: Yama och Yami, dödsguden och hans gemål.
Yama och hans gemål är avbildade stående på en tjur, vilken ligger på en människa, som ligger på rygg på en lotustron.
Yama avbildas med tjurhuvud och har ett skräckinjagande utseende. Han har ett tredje vertikalt öga i pannan, och har stora röda ögonbryn. Han har avbildats med ett flammande rött hår i vilket det finns en vajra. Han han bär kraniekrona. Yama är smyckad med fot och armringar, stolaband och har bröstsmycken med ett hjul på mitten av magen. Han har en orm över axlarna och han bär ett halsband av människohuvuden, varannat med rött hår och varannat med mörkt hår. Yama har öppen mun med uppåtböjd tunga och han avbildas med fallos.
Yamas gemål har även hon ett skräckinjagande utseende. Hon har ett tredje vertikalt öga i pannan, och har långt rött hår. Hon bär kraniekrona och har ett hjul på sitt huvud. Hon är smyckad med örhängen, fot och armringar och hon har en djurhud över sin rygg.
Tjuren som är smyckad över ryggen kopulerar sannolikt med människofiguren under honom.
āsana: Yama har avbildats stående med sitt högra ben böjt och sitt andra ben sträckt (alidhasana).
Mudra och attribut: Yama har sina händer i karanamudra. Hans gemål har en kranieskål i sin vänstra hand vilken hon håller upp mot Yama.
Skulpturen är gjuten i brons som patinerats. Ansikten, händer och fötter har kallförgyllts. Smyckena, kranieskålen och de hängande huvudena har brännfögyllts. Yama och hans gemåls hår och ögonbryn har rödmålats, liksom kranieskålens innehåll. Ögonen har målats vita och svarta. Yamas tänder har målats vita.
"Gudabild av brons. Yama. Uppges komma från Tibet." (MLK)
"Gudabild av brons. Föreställer Yama. Ansikten och händer överdragna med guldfärg. Håret rött. Diadem, armband, girlander m.m. förgyllda och besatta med små pärlor av koraller och turkoser. Med all säkerhet från kejsar Ch´ien Lungs tid, kejserlig tillverkning." (HBE)
"Yama
Tib. gshin je
Yama betyder `tvillingen´, och är här avbildad tillsammans med sin syster Yami. Han räknas som en av de åtta skräckinjagande dharmapalas och är en emanation av Buddha Akshobhya. Han är domare över de åtta varma och åtta kalla helvetena. I tillståndet mellan död och återfödelse, bar do, möter den döde honom. Det sker under den tredje fasens fjortonde och sista dag. Hans syster Yami framträder som domare över världens alla kvinnor." (Vem är vem i bildvärlden, en text till utställningen bilder av Buddha.)