När den svenska armén 1919 köpte ett antal flygmotorer av märket Thulin behövdes ett flygplan som kunde passa för motorerna. Uppdraget gick till flygpionjären Gösta von Porat. Han tog fram de första ritningarna på ett litet dubbelvingat flygplan, som från början kallades Tummeliten. Det lilla flygplanet fick sin slutliga konstruktion av flygingenjören Henry Kjellsson och flög första gången 1920.
Flygplanet fick senare smeknamnet Tummelisa och hade goda flygegenskaper. Det blev mycket omtyckt som övningsflygplan, trots att det krävde en skicklig förare. Flygplanet tippade nämligen lätt över på rygg om piloten inte var försiktig vid landningen. De användes som övningsflygplan ända fram till 1935.
Flygvapenmuseums Ö 1 byggdes 1928 och är det enda som finns kvar av de ursprungliga 24 exemplaren. Planet flög vid F 5 innan det överfördes till F 3 år 1933. Det kasserades 1935 till följd av förslitning och hade då en total flygtid på 194 timmar.
1947 överfördes flygplanet till de flyghistoriska samlingarna på Malmen.
I samband med flygvapnets 25-årsjubileum 1951 sattes det åter i flygbart skick. Flygplanet flög för sista gången 1962 vid 50-årsfirandet av det svenska militärflyget.
Kuriosa:
Fyra stycken Tummeliten märktes tidigt med kortleksvalörerna ess istället för nummer. Flygplan nummer 039 fick hjärter ess, 081 spader ess, 083 klöver ess och 085 ruter ess. Orsaken till märkning är okänd men de kallades för De fyra essen och var populära vid olika flygdagar. Ytterligare ett hjärter ess tillkom och fick en vit tvåa målad mitt på det röda hjärtat. Essmärkningarna behölls ända till 1926.