När det politiska läget försämrades i Europa våren år 1939 och Sverige stod inför ett krigshot, behövde flygvapnet förstärka jaktflyget. Vid samma tid var flygplanskonstruktören Alexander Seversky på försäljningsturné och inom en vecka hade Sverige lagt en order på 15 exemplar av hans flygplan. Totalt beställdes 120 exemplar till Sverige av Seversky Republic EP, Model 106 ett snabbt flygplan som var lätt att flyga och var utrustat med kraftiga vapen.
Flygplanet hade uppfällbart landningsställ. Skidor kunde monteras för start och landning på is eller snö.
Seversky Republic EP-1 Model 106 fick beteckningen J 9 i flygvapnet och fraktades till Sverige via Norge. När Norge invaderades av Tyskland skeppades flygplanen i stället till den isfria hamnen Petsamo, som då låg i Finland. Lådorna med flygplansdelar transporterades 70 mil på isiga vägar från Petsamo till Haparanda, och därefter med tåg till Malmslätt för montering.
Flygvapenmuseums J 9 kom till flygflottiljen F 8 Barkaby i Stockholm 1940. Tre år efter andra världskrigets slut flyttades det till flygflottiljen F 3 Malmen utanför Linköping och användes som spaningsflygplan. Det togs ur tjänst efter bara ett år och placerades i de flyghistoriska samlingarna på Malmen. När flygplanet kasserades den 31 mars 1949 hade den en total flygtid på 820 timmar
Kuriosa
På grund av exportembargot av krigsmaterial från USA till Sverige, levererades aldrig 57 av de beställda Seversky Republic EP-1 Model 106. USA skickade dem i stället till Filippinerna i början 1940-talet. Där deltog några av dem i striderna med svensk militär märkning.