Det ensitsiga jaktflygplanet Saab 21 visades första gången i början av 1940-talet och såg inte riktigt ut som andra flygplan. Den bakre delen av flygkroppen var delad på två stjärtbommar och motorn med propeller satt bakom piloten. Det gav bättre sikt och gjorde att vapnen kunde placeras i flygplanets nos.
Eftersom propellern satt bakom kabinen i Saab 21, kunde piloten inte rädda sig genom att hoppa ut ur flygplanet. Saab konstruerade därför en förarstol med krutladdning som sköt i väg piloten högt upp, bort från den farliga propellern. Saab 21 blev därmed ett av de första serietillverkade flygplanen i världen med katapultstol.
Flygvapnet använde sammanlagt nästan 300 stycken J 21:or i både jakt- och attackversioner. Flygvapenmuseums J 21 flögs både som jakt- och attackflygplan, ända fram till 1954, då slutade flygvapnet att använda flygplanstypen. Det har kvar märkningen från tiden på den nedlagda flygflottiljen F 6 Karlsborg.
Under våren 2019 genomfördes en dokumentation av flygplanet som visade sig vara i mycket bra skick.
Flygplan nummer 21364 levererades den 4 augusti 1948 till F 9.
Två år senare placerades det på F 6 och tjänstgjorde där som attackflygplan.
När flygplanstypen utgick i juli 1954 placerades det på de flyghistoriska samlingarna på Malmen.