Konstruktören Bernt Andersson skriver:
Compis 33
Då Nya Compisbåtar AB bildades 1982 behövdes ett komplement till 36:an. Compis 28:an var inte längre gångbar och 97:ans formar hade i konkursen sålts till Norrlandsplast i Luleå. Man behövde en mindre båt med 36:ans egenskaper.
Genom att utnyttja 36:ans formar, med lite snitt här och där, fick vi snabbt fram en billig prototyp till den blivande 33:an. Det visade sig bli en fullträff.
Med samma konstruktionsuppbyggnad och delvis samma komponenter som sin föregångare blev 33:an ett utmärkt komplement.
Riggen var också här av så kallad 7/8-delstyp. På de första båtarna placerades röstjärnen ända ute i relingen (enligt Expressmodell). Avsikten var att få ner kostnaden och minimera förseglen. Det visade sig att 33:an blev en suverän hårdvindsbåt, men med sin relativt stora våta ytor, svårdriven i lätt vind. Åtgärden blev inflyttade röstjärn och större försegel. En öppen och gedigen inredningslösning gjorde 33:an attraktiv och efterfrågad ännu idag.
Totalt byggdes Compis 33 i 30 exemplar mellan åren 1982 och 1985.
Efter konkursen 1985 startade Christer Strömberg ensam Compis Sweden AB. Från det tidigare bolaget tog man 33:ans formar. Men han ville kommamed något nytt, Skrov och däck förlängdes för att ge utrymme för en annorlunda inredning. Den nya skapelsen blev Compis 345.
Men bränd av tidigare konkurser blev satsningen inte helhjärtad. 6 båtar byggdes innan det var dags igen. Formarna försvann till Ungern, där man mig veterligen byggt minst 5 båtar 1993-1994. Därefter finns inga spår.