Siva Rathom
Shiva (vit) och Parvati (grön) i vagn (ratha). Eldsflamma utgår från Shivas ena öga riktad mot tre demoner innanför ram mot vilka han också riktar en enorm flammande pil från sin båge. Brahma är körsven och solguden Surya och månguden Soma eller Chandra utgör vagnens hjul.
Det förefaller högst troligt att målningen skall illustrera ”tripurasura”-myten, även om eldslågan som utgår från Shivas tredje öga inte riktigt faller in i mönstret. Den eldslåga som Shiva utsänder från sitt ”gudomliga öga”, kommer av den stränga asketism och meditation (tapas/tapasya) han ägnat sig åt. Enligt indiska traditioner, alstras genom tapas en intensiv, inre hetta och tillika kraft som gudar och asketer kan utnyttja för sina syften och därvid rikta den antingen inåt eller utåt. Ett välbekant exempel, där Shiva utsänder en förbrännande eldsflamma från sitt gudomliga öga, är myten om Kama. De övriga gudarna hade uppdragit åt Kama att med sin lidelsens pil väcka åtrå hos Shiva för Parvati, eftersom endast ett barn till detta gudapar skulle kunna förgöra den fruktansvärde demonen Taraka. När så Kama sköt åtråns blompil mot Shiva för att hos denne uppväcka åtrå, brände Shiva honom till aska med sitt tredje öga. Ett annat exempel är den uppretade asket som brände kung Bhagirathas 60.000 anhöriga till aska.
Enligt myten, av vilken det finns flera versioner och som återfinns i bl a Taittiriya Samhita, Mahabharata och Matsya Purana, hade tre demoner (asuras) vuxit sig så mäktiga att gudarna kände sig hotade. Demonerna - Tarakaksa, Kamalaksa och Vidunmalin, vilka var söner till asuran Taraka - hade under en längre tid ägnat sig åt självspäkningar och asketiska övningar (tapas) och erhöll som belöning från Brahma för detta tre befästa städer varifrån de skulle kunna styra hela världen. De tre städerna (Tripura), en i var och en av de tre kosmiska regionerna ( jorden, luftrummet och himlen), bestod av järn, den andra av silver och den tredje av guld. Uppfyllda av girighet och maktbegär lade demonerna under sig alla övriga städer i världen. Endast den gud som med en pil kunde genomtränga de tre städerna, skulle kunna kullkasta deras terrorvälde. För att besegra demonerna (asuras), förfärdigade gudarna då en pil, där bl a eldguden Agni fick tjäna som spets och Vishnu som skaft. Shiva i egenskap av bågskytten Rudra, fick då i uppdrag att skjuta den. Gudarna konstruerade dessutom en vagn åt Shiva, där solen (Surya) och månen (Soma eller Chandra) utgjorde dess hjul, de fyra vediska skrifterna dess fyra springare och Brahma dess körsven. Med sin gudomliga hästvagn begav sig sålunda Shiva till Tripura, de tre städerna, och i det ögonblick dessa enades, avfyrade Shiva sin flammande pil som därvidlag genomträngde dem och stack dem i brand, varpå demonerna (asuras) brinnande föll ned i den västliga oceanen. (Kramrisch, 1988:405 f.)
Ikonografiska detaljer: Shiva, Parvati och deras körsven bär en gyllene, juvelbesatt krona (kirita-mukuta) på huvudet. Shiva och demonerna håller i var sin pilbåge (dhanus). (Niklas , 2000)