ÖVERSIKTLIG STADSDELSBESKRIVNING Arendal är i sydöstra delen ett funktionsseparerat och industrialiserat område med hamnar, raffinaderier och reningsverk. Stadsdelen har fått sitt namn efter gården Ar...
ÖVERSIKTLIG STADSDELSBESKRIVNING Arendal är i sydöstra delen ett funktionsseparerat och industrialiserat område med hamnar, raffinaderier och reningsverk. Stadsdelen har fått sitt namn efter gården Arendal och i älvmynningen ligger Nya Älvsborg från 1600-talet och Arendals skans från 1700-talet. Under 1800-talets senare hälft hade området en orörd natur och utnyttjades för sommarboende. Strandområdet är under 1900-talet förändrat genom sprängningar och utfyllnader. Gamla badplatser och sommarstugeområden blev nya hamnar för containerfartyg. Scandiahamnen är idag en av världens största. EN HISTORISK TILLBAKABLICK Stadsdelen har fått sina namn efter gården Arendal och byn Syrhåla. Området blev troligen svenskt på 1400-talet och tillhörde då Tuve socken. 1860 blev det en del av Lundby socken. På 1870-talet började Arendalsområdet att utnyttjas för sommarboende och flera kända göteborgsfamiljer hade stora sommarvillor här. Ångbåtstrafik etablerades och ett hotell öppnades. Från 1920-talet tillkom enklare sommarstugebebyggelse men större delen av marken var jordbruksbygd och fram till 1960-talet låg Syrhåla by kvar. I området fanns också ett litet varv. Efter 1960 förändrades strandområdet helt genom sprängningar och utfyllnader och hamnar, järnväg m.m. byggdes ut. Storindustrin växte på Hisingen nära hamnen. Götaverken invigde sitt moderna storvarv i Arendal 1964 och Volvo köpte mark i Torslanda kommun för sin stora personbilsfabrik. 1962–64 flyttades huvuddelen av Götaverkens verksamhet ut till det nybyggda Arendalsvarvet där de stora fartygen byggdes under tak i den jättelika hallen och sedan steg för steg sköts ut mot vattnet. Här anlades också Skandiahamnen 1962–66, Torshamnen 1967 och Älvsborgshamnen 1978 och raffinaderianläggningar byggdes ut. I anslutning till Arendalsvarvet uppfördes personalanläggningen ”Arken” 1975. 1964 började Götaverken bygga fartyg i fabrikshallar på Arendal. Nya hamnar för containerfartyg och oljeimport byggdes ut på de gamla badplatserna och sommarstugeområdena i Skarvik och Arendal. Det var under denna tid Hisingen fick epitetet »Sveriges Ruhr« efter sin tyska föregångare. Tingstadstunneln och Älvsborgsbron satte 1966–67 hela Hisingen mitt i ett transportsystem med ständigt ökande trafik. Längs motorvägarna har allt större lager och terminaler byggts för transport och förvaring. INGÅR I BEFINTLIGA PROGRAM Inga miljöer eller byggnader från den aktuella perioden ingår i det tidigare bevarandeprogrammet.