Monark-Albin m/42
Under andra världskriget blev det uppenbart att svenska försvaret saknade en motorcykel för ordonnanser. Läget var akut och Arméförvaltningen skickade en beställning till Husqvarna. De var dock överhopade med jobb och kunde inte ta ordern. Den kom att delas så att Monark tillverkade ramen och Albin Motor i Kristinehamn tillverkade motor och en växellåda med tre växlar.
Resultater blev motorcykeln Monark-Albin m/42, i militära sammanhand äve känd som "Svensk Armémotorcykel m/42", i dagligt tal "Kron-Albin". Den tillverkades i två utföranden. Den första hade en sidventilmotor på 15,1 hk, kallad "500 M42 SV". Den tillverkades i 300 exemplar under 1942. Under 1943 kom den andra versionen i hela 3000 exemplar, med toppventilmotor på 19,6 hk, kallad "5601 m/42 TV".
Det var emn robust och tung motorcykel med en vikt på omkring 250 kg. Motorn var på 500 cc. efter kriget sattes ytterligare ett antal ihop av överblivna reservdelar.
Detta blev svenska försvarets första standardiserade motorcykel. Efter kriget kom Monark-Albin 500 att bli den första standardmotorcykeln i Frivilliga Motorcykelkåren (FMCK).
Den användes inom försvaret in på 1960-talet. Försvarets överskottsmotorcyklar såldes efterhand på den civila marknaden. Denna maskin har toppventilmotor.