Mask av skuret och bemålat trä. Föreställer barong bangkal, vildsvins- barong. Masken har en skärm av hud, som skurits i mönster, bemålats och smyckats med infattade, runda speglar. På huvudet finns svinborst (Generalkatalogen). Käkarna är rörliga. På maskens baksida finns två handtag för att manövrera masken och käkarnas rörelser.
"Kroppen till masken brukar vara av svart tyg med målade vita borst. Kragen är ofta av friska blad. Denna barong dansar i allmänhet tillsammans med tigerbarong".(Generalkatalogen) Tigerbarong kallas barong macan.
Maskens huvud och underkäke är lösa delar, som hålles samman med en träsprint. Kragen stagas med hjälp av två stagpinnar, av vilka den ena är avbruten. Det finns två hål upptill, på maskens baksida, troligtvis för att fästa kroppen vid. I hålen sitter ett snöre av växtfiber.
"A consecrated barong is treated with great respect and adressed (or talked about) as Banaspati Raja, Jero Gede or Bhatara Gede: the designation barong is rarely heard. His seat as Banaspati Raja is in the trees of the burial ground, which are considered tenget. In his incarnation as a barong he has his own shrine in the chthonian temple, where offerings are made to him, for example on the day galungan.
The mask of this tutelary spirit is carved according to strict ritual prescriptions from the wood of the pulé tree(Alstonia scholaris) growing on the burial grounds, and is purified, consecrated and animated by a Brahmana priest during a pasupati rite in the same way as anthropomorphic seats for gods (arca lingga) or new buildings are. Should such a consecrated mask ever need repairs, it must first be temporarily deconsecrated if the work is to be done without risk.
Banaspati Raja, Jero Gedé or Bhatara Gedé protects the village from the harmful influences of dead souls and bhuta kala, whom he rules and keeps under control as their guardian and king respectively." (Ramseyer, Urs. 1977. s.190)
Skador:
Färgen på kragen har flagnat.
(NS)