Flygplanet TP 85 tillverkades i Frankrike och beställdes av SAS som första utländska bolag. Det sattes i trafik i Sverige 1959 och blev det första jetdrivna passagerarplanet i Norden. Flygplanet ansågs stabilt, komfortabelt, tyst och lättfluget. 1971 sålde SAS flygplanet till flygvapnet och efter ombyggnad togs det i aktiv tjänst 1972 och försågs med typbeteckningen TP 85 (individ nr 85172). Under...Visa hela
Flygplanet TP 85 tillverkades i Frankrike och beställdes av SAS som första utländska bolag. Det sattes i trafik i Sverige 1959 och blev det första jetdrivna passagerarplanet i Norden. Flygplanet ansågs stabilt, komfortabelt, tyst och lättfluget. 1971 sålde SAS flygplanet till flygvapnet och efter ombyggnad togs det i aktiv tjänst 1972 och försågs med typbeteckningen TP 85 (individ nr 85172). Under hela 26 år gjorde det sedan signalspaningsflygningar och då främst över Östersjön. Flygplanet kom i huvudsak att tjänstgöra på Malmen hos Försvarets radioanstalt, FRA. Sista flygningen skedde den 30 september 1998. Flygplanet överfördes därefter till Flygvapenmuseum, men stod fortfarande kvar på Malmen. Först den 17 februari 2012 fick flygplanet sin slutliga placering utanför museet.
Dessa föremål plockades ur TP 85172 under våren 2016 för vård och inventering. Föremålen var placerade vid navigatörsplatsen.