Motorflygplanet av modellen Riesler R.III tillverkades i Berlin 1921 av Riesler Kleinflugzeugbau och kom till Sverige påföljande år. Det monterades av Filip Bendel i ett garage på Linnégatan 14 i Stockholm. Bendel hade erhållit ritningar från flygplanets konstruktör, Walter Riesler, som bistod i monteringsarbetet. Bendel hade tagit flygcertifikat i Berlin i slutet av 1921. År 1922 fick han svenskt certifikat, som den yngste privatflygaren i Sverige. Flygplanet blev formellt inregistrerat som S-AAR den 12 juni 1922.
Flygningar skedde från Ladugårdsgärde, Barkarby samt från Bendels föräldrahem utanför Eskilstuna. En intressant flygning utfördes 1922-08-27 i samband med folkomröstningen om rusdrycksförbudets vara eller icke vara. Pilot och flygplan hade i samband med detta hyrts in för att fälla flygblad över Stockholm.
Flygplanet flyttades kort därefter till gården Nafsund utanför Eskilstuna. Bendel emigrerade till USA och planet glömdes bort. År 1960 upptäcktes planet av flyghistorikern Ola Laveson. Godsägare Bendel skänkte sedermera flygplanet till Luftfartsverkets Museum år 1962.
Enligt Luftfartsverkets meddelande, daterat 13 oktober 1964, förvarades flygplanet på Ålleberg, där det i Kungliga Svenska Aeroklubbens (KSAK) skulle omdukas "så att det i framtiden skall visas i presentabelt skick."
Flygplanet visades på Skandinaviska Flygutställningen 1966 och 1968. Under tiden där emellan var flygplanet förrådsställt i Höganäs. Flygplanet visades i en temporär utställning i gamla charterhallen på Arlanda i april 1982. Sedan 1986 har det visats i Arlanda Flygsamlingars lokaler.
Detta är den enda bevarade Riesler R.III i världen. Flygplanet är exempel på den tämligen rika flora av ultralätta flygplan som togs fram i Tyskland i början av 1920-talet. Dessa flygplan utvecklades efter undertecknandet av Versaillestraktaten, där Tyskland uttryckligen förbjöds tillverka militära flygplan. Dessa ultralätta flygplan hade som gemensam nämnare låg motoreffekt, en tomvikt omkring 300 kg och begränsad prestanda.
Flygplanstypen konstruerades 1921 av bröderna Walter och Werner Riesler. Flygplanet utrustades med en tvåcylindrig motor byggd av Herrmann Haacke. Riesler R.III var en förbättrad variant av detta flygplan. Riesler R.III var ett parasollvingat, ensitsigt flygplan avsett för sport- och nöjesflygning. Vaga planer fanns även om att etablera en serietillverkning av Riesler R.III i Sverige.
En utvecklad variant av flygplanstypen, den två-sitsiga Riesler R.IV, visades i samband med Internationella Luftfartsutställningen i Göteborg (ILUG) 1923. Den registrerades i november 1923 som S-APAA för AB Göteborgs Luftdroskor. Vidare öde för det flygplanet är okänt.