OMRÅDE
Åbyskolan och Brosslättskolan ligger i stadsdelen Åby, som till stor del är präglad av sina fritidsanläggningar och grönområden. Ett stort sammanhängande grönområde ligger mellan flerbostadshusen i sydöstra Åby och rad- och kedjehusen i norr. Inom detta parkliknande grönområde finns olika typer av samhällelig service. Här finns flera skolor, daghem, föreningsgård och butiker. I nära anslutning finns dessutom vårdcentral, kyrka och servicebostäder. Dagens bebyggelse har tillkommit i huvudsak under 1960-talet, utifrån ideal om grannskapsservice och trafikseparering. Här finns inga bilvägar som passerar genom grönområdet. Anslutande gator slutar med vändplaner eller parkeringsplatser strax intill. En gång- och cykelväg - Amaryllisgången - mellan Åbygatan och Baazgatan löper som ett centralt stråk mellan flerbostadshusen och grönområdet. Terrängen som till största delen består av stora öppna gräsytor, sluttar mot norr, mot en skogsklädd kulle. I direkt anslutning till det centrala gång- och cykelstråket ligger Broslättskolan och Åbyskolan.
Området ligger på mark som tidigare tillhörde Stora Åby gård, vilken övergick i kommunens ägo på 1930-talet. En sekelskiftesvilla - idag föreningsgård - intill Broslättsskolan är det som finns kvar av den äldre bebyggelsen. Inom området har det efter byggandet av skolorna på 1960-talet, även tillkommit ett daghem på 1970-talet.
BROSLÄTTSKOLAN
I sluttningen upp från Amaryllisgången ligger denna lågstadieskola som är funktionsmässigt uppdelad i sex byggnader; fyra klassrumslängor en gymnastikbyggnad samt en matsalsbyggnad. Gymnastik- och matsalsbyggnad är byggda med suterrängplan, övriga byggnader är i ett plan. Byggnaderna är placerade så att de delar upp skolgårdsområdet i flera mindre uterum, i direkt anslutning till respektive klassrumslänga. Längorna har namngetts efter lantgårdar som legat i området tidigare - norrgården, mellangården och södergården. Klassrumslängornas entréfasader har ett brett skärmtak utefter hela fasaden vilken ger en skyddad vistelsezon närmast entréerna.
Våningar: 1-2 delvis i suterräng
Stomme/konstruktion: trästomme
Fasad: fasadtegel
Fasadfärg: röd
Takform: pulpettak
Takmaterial: papp
Utvändiga detaljer: blåmålad träpanel över fönsterband, vita enluftsfönster i gruppering alternativt band, arkadliknande skärmtak längs entréfasader.
ÅBYSKOLAN
Denna hög- och mellanstadieskola består av tre byggnader kring en större skolgård; en gymnastikbyggnad i väster, en klassrumslänga utmed gång- och cykelbanan och en längre huvudbyggnad vilken delats upp i mindre förskjutna och vinkelställda byggnadsvolymer. Byggnaderna är i ett plan med undantag för själva huvudbyggnaden som mot det öppna parkområdet i öster avslutas med en tvåplansdel intill den höga aulan. Den stora skolgården som är uppdelad med buskplanteringar öppnar sig mot de intilliggande bostadshusen och parkområdet åt sydöst. Två bollplaner finns i direkt anslutning till skolan.
Våningar: 1-2
Stomme/konstruktion: bärande väggar och bjälklag av betong
Fasad: fasadtegel
Fasadfärg: röd
Takform: pulpettak
Takmaterial: papp
Utvändiga detaljer: fasadpartier med vita skivor i fönsterbröstningarna, blå träpanel över fönster, fönsterband med enluftsfönster med eller utan liggande vädringsruta, solavskärmning i aluminium åt söder, stora uppglasade entrépartier.
De byggnadsförändringar som skett gäller i Broslättsskolans fall att de tidigare direktutgångarna från klassrummen har satts igen med panel. Samma sak har skett på Åbyskolan där man även bytt ut entrépartier i trä mot aluminium och satt upp så kallat solavskärmande raster av liggande aluminiumlameller.
KOMMENTAR
Hela stadsdelen Åby är planerad utifrån 1960-talets stadsbyggnadsprinciper om grannskapsenhet respektive trafikseparering. Detta inom stadsdelen centralt placerade grönområde med både kommunal och kommersiell service är en konsekvens av denna planering. Inom det parkliknande grönområdet ligger bebyggelsen som funktionsmässigt uppdelade solitära enheter, med Amaryllisgången som förenande länk. Även inom bebyggelsen - Åbyskolan och Broslättsskolan - märks denna vilja av uppdelning av olika byggnadsfunktioner i form av klassrumsbyggnader och matsalsbyggnader.