Saab 91 Safir är ett enmotorigt propellerflygplan som utvecklades av Saab i Linköping och som blev en stor exportframgång för företaget. Prototypen kom i luften för första gången i november 1945. När serietillverkningen upphörde 1966 hade Saab tillverkat 323 exemplar av flygplanet i fem olika versioner. Det svenska flygvapnet köpte tre av versionerna.
Många länder har haft Saab 91 Safir i militär tjänst, till exempel Etiopien, Tunisien, Norge, Finland och Österrike.
91A: Redan 1947 köpte det svenska flygvapnet tio stycken flygplan för transporter och sambandsuppgifter. Flygplanet hade plats för tre personer och fick i flygvapnet beteckningen TP 91.
91B: Flygvapnet köpte 75 stycken flygplan, dessa var licenstillverkade i Nederländerna. I det svenska flygvapnet fick de beteckningen SK 50B. Flygplanet, som har plats för tre personer, tjänstgjorde som skolflygplan i flygvapnets grundläggande flygutbildning.
91C: Saab levererade fjorton stycken till flygvapnet 1960. Flygplanen var tillverkade på Saab i Linköping och fick beteckningen SK 50C i flygvapnet. SK 50C hade plats för fyra personer och i vissa av dem fanns utrustning för civil instrumentflygning.
91D: Flygplanet har i stort sett samma konstruktion som 91C, men en annan motor. Flera utländska flygvapen har använt Saab 91D Safir i den grundläggande flygutbildningen.
Flygvapnet godkände det här flygplanet 1953 och baserade det på Krigsflygskolan F 5 i Ljungbyhed. År 1972 blev det flyttat till Blekinge flygflottilj F 17 i Ronneby. Med över 5 900 flygtimmar blev det utgallrat från flygvapnet och överfört till Flygvapenmuseum. I samband med att flygplanet flögs till Flygvapenmuseum målades det om till det gula utförandet. Flygplanet står nu i museets nybyggda magasinshangar i Malmslätt.
Saabs tillverkningsnummer 91.258.
Kuriosa:
Under tjugo år fick många blivande piloter på F 5 sin grundläggande flygutbildning i en SK 50B.