Ljungan byggdes 1935 av Nordiska Kompaniets möbelverkstäder i Nyköping. Hon är konstruerad av ingenjör Fredrik Ljungström (18751964) och är än idag mycket modern. Hennes skrov är ett s k cirkelbågsskrov som Ljungström också utvecklade. Tanken var att få ett skrov som går lätt genom vattnet och är enkelt att bygga.
Tillsammans med den s k Ljungströmsriggen är båten oerhört lättmanövrerad. Masten är helt ostagad och lagrad i däck. Vid ökande vind eller hamngående roteras masten och det enda storseglet rullas enkelt upp på masten. Ett litet antal Ljungströmsbåtar har byggts genom åren men trots att båtmodellen presenterades redan på 1930-talet har den aldrig slagit igenom helt. Först idag börjar segelbåtar förses med Ljungströmsriggar, men ännu har inget varv tagit upp tillverkningen av cirkelbågsskrovet.
Ljungströmmaren presenterades för stockholmarna på Nordiska Kompaniets ljusgård i varuhuset vid Hamngatan. Men trots den vackra exponeringen och Stolpes och Barthels lovord dröjde det ända till år 1938 innan hon såldes. För 1 600 kr blev Martin Svenmar i Norrtälje ägare och han hade henne vid Årstavikens Segelsällskap i Stockholm. 1955 sålde Svenmar henne och hon bytte sedan ägare 1966, 1972, 1981 och 1984.
Den siste ägaren var Johan Jörgenssen som slutligen år 1986 sålde henne till Sjöhistoriska museet.
Ljungan har restaurerats fullständigt vid Sjöhistoriska museet.
Sven Stolpe skrev 1935 i tidningen Konsumentbladet:
"Vid Biskopsudden på Djurgården har den sista månaden legat en liten segelbåt av mystiskt utseende: masten är helt ostagad och båten är lika bred i stäven som spetsig i aktern. Efter åtskillig tvekan ringde jag upp skärgårdskarlen och storseglaren Sven Barthel och frågade om han ville dela riskerna av en provseglats. Han var betänksam, ty även han hade högst chockerad granskat den underliga farkosten okristliga exteriör. Emellertid mod klär män, och någon dag senare hade vi utverkat rätt att provsegla båten..."