| Obs.: Beskrivning <itemDescription> |
-
Rowa Modern huvudbonad som bärs av män, tillverkad av importerat färgstarkt rayongarn, på Sumba kallat benang sutera (silke), vävd av Anita Lota Kaka. En kombination av randig varprips och bårder i l...
Visa hela
Rowa Modern huvudbonad som bärs av män, tillverkad av importerat färgstarkt rayongarn, på Sumba kallat benang sutera (silke), vävd av Anita Lota Kaka. En kombination av randig varprips och bårder i lambalekko som är en teknik för varpmönstring. På en rundväv, grunden för alla sumbanesiska textilier, blir alltid ett parti ovävt. För att inte inslagen ska repas upp, på textilier som är avsedda för män, sträcks varpen i en för ändamålet avsedd bamburam och förses med vävda bårder, kalidir, varefter väven öppnas. Fransarna är inte tvinnade och snodda. Bårdmotiv: kaboko, pytonormens skinn. När pytonormar ömsar skinn symboliserar detta återfödelsen och pytonormen är därför en metafor av manliga förfäder när de önskar uppenbara sig för de levande. Ormar har en nästan universell symbolisk koppling med återfödelse. Genom att de kan ömsa skinn anses ormen ofta vara odödlig. Waika Hoba, Homba Ronggo, Kecamatan Kodi, västra Sumba, Indonesien., Förvärvad 1999.07.20 Wellfelt, Emilie, Livgivare och dödsbringare. Tyg och symbolism på Västsumba, Indonesien, C-uppsats i socialantropologi Lunds Universitet VT 2000
Stäng
|