1986 byggdes fyra silos för lagring av malmprodukter. Fram till dess lagrades malmprodukterna utomhus på två asfalterade lagringsplatser. Högbanan löper i mitten av den större lagringsplatsen. Malmen ...Visa hela
1986 byggdes fyra silos för lagring av malmprodukter. Fram till dess lagrades malmprodukterna utomhus på två asfalterade lagringsplatser. Högbanan löper i mitten av den större lagringsplatsen. Malmen placerades på lagringsplatsen med hjälp av två utläggare. När malmen skulle fraktas till kajen öppnades tappluckor i marken. Under marken fanns automatiska transportband. Brokranarna anvädnes för att malmen skulle åka ner i tappluckorna.
3/4. Del av brokran. Malmlagret. 5/6-7/8. Malmlagret på Svartöberget. Transportbandet till vänster kallas för högbana. Utläggare i mitten av bilden. 9-14/15. Silo för lagring av malmprodukter. Högbanan skymtar bakom silon. 16-17/18. Vy över malmlagret från toppen av Svartöberget. Brokranen i mitten. Högbanan och silo. 19/20-21/22. Malmlagret på Svartöberget. Utläggare, högbana och två silos. 23. Kontorsbyggnad som idag inrymmer Plannjas huvudkontor. Vy över skärgården. Sett från Svartöberget. 24-25/26. Vy över malmhamnen. Malmkranar. Till höger skymtar ett lager för betonit och längst bort Luleå stad. Sett från Svartöberget. 27/28. Himlen. 29/30-31. Vy över malmhamnen. Malmkranar. Till höger skymtar ett lager för betonit och längst bort Luleå stad. Sett från Svartöberget. 32/33. Spiraltrappa på kortsidan av betonitlagret. 34/35-36. Vy. Parkering. Malmhamnen och malmkranar. Fotat från en sluttning på Svartöberget.