| Typ <itemType> |
Objekt/föremål |
| Datering <presTimeLabel> |
1873 |
| Plats <presPlaceLabel> |
Sverige, Skåne, Malmöhus, Helsingborg |
| Beskrivning <itemDescription> |
-
Växellokomotiv med stående ångpanna. Grönmålade sidor av järn. På vardera sidan längst bak finns en oval skylt med återförsäljarens namn: Wimshurst, Hollick & Co. Där man stiger ombord finns en träpall monterad vid sidan. Trätak med blå insida som hålls samman med svarta järnband. Ett stort rektangulärt trästycke på baksidan, och ett likadant på framsidan. På framsidan finns även två buffertar av...
Visa hela
Växellokomotiv med stående ångpanna. Grönmålade sidor av järn. På vardera sidan längst bak finns en oval skylt med återförsäljarens namn: Wimshurst, Hollick & Co. Där man stiger ombord finns en träpall monterad vid sidan. Trätak med blå insida som hålls samman med svarta järnband. Ett stort rektangulärt trästycke på baksidan, och ett likadant på framsidan. På framsidan finns även två buffertar av järn. Det är fjäderanordningar som dämpar tryckkrafterna mellan järnvägsvagnar. De två bakre buffertarna är nedmonterade. Låda med eldningsverktyg (b, c, d).
Stäng
|
| OCM <itemDescription> |
|
| OCM <itemDescription> |
|
| OCM <itemDescription> |
|
| Historik <itemDescription> |
-
Lokomotivet kallades Fölet och är det äldsta använda i Helsingborgs hamn. Ånglok är en loktyp som drivs av en kolvångmaskin eller ångturbin. Normalt har ett ånglok en ångpanna som genererar ångan. De...
Visa hela
Lokomotivet kallades Fölet och är det äldsta använda i Helsingborgs hamn. Ånglok är en loktyp som drivs av en kolvångmaskin eller ångturbin. Normalt har ett ånglok en ångpanna som genererar ångan. Denna panna kan eldas med ett antal olika bränsle. De vanligaste är stenkol, olja och ved. Det finns också eldstadslösa ånglok. Dessa lok har en trycktank som innehåller ångan eller tryckluft. Ånga fylls på från en yttre värmeverk och tryckluft från en kompressor. Växellok har två huvuduppgifter. Den ena är att vara dragkraft vid vallväxling och den andra är småkörningar som behövs när man flyttar enstaka vagnar på en barngård eller levererar vagnar till det ställer där de ska lastas eller lossas. Denna typ av körning var vanligare förr. Ska man bara köra en eller ett par vagnar räcker det med små lok. Järnvägsbolagen införde tidigt beteckningen lokomotorer på dessa lok och tillät annan personal än lokförare att köra dem.
Stäng
|
| Förvärvsomständigheter / Till museet <itemDescription> |
|
| Gruppering <itemDescription> |
|
| Händelse <context> |
-
Brukad i Helsingborg, Sverige.
-
Tillverkad 1873 av Alexander Chaplin & Co.
-
Förvärvad 1930 av Helsingborgs hamn, Wimshurst, Hollick & Co.
|
| Materialkategori<itemMaterial> |
- metall
- trä
|
| Material<itemMaterial> |
- järn
|
| Mått <itemMeasurement> |
-
Bredd: 223 cm. loket
-
Längd: 397 cm. loket, längden är utan de två bakre buffertarna som är nedmonterade
-
Höjd: 274 cm. loket, utan skorsten
|
| Sakord<itemName> |
- verktygslåda
- verktyg
- lokomotiv [växel-]
|
| Ämne <subject> |
|
| Inventarienummer <itemNumber> |
|
| Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
| Källa <presOrganization> |
Helsingborgs museum |
|
Källa <url>
|
|