| Historik <itemDescription> |
-
"Fiskar och fiskar och människor är från ca 1965, den tid då jag tryckte tyger själv under namnet "Fontessa". Man kan väl säga att formerna är picassoinspirerade. Och Matisse är inte heller långt bort...
Visa hela
"Fiskar och fiskar och människor är från ca 1965, den tid då jag tryckte tyger själv under namnet "Fontessa". Man kan väl säga att formerna är picassoinspirerade. Och Matisse är inte heller långt borta. På den tiden var jag övermodig och trodde att jag kunde göra alla mönster som behövdes i hela Europa. Mönstrets kontur skar jag ut med en vass skalpell i ett speciellt material som hette "skärfilm". Det utskurna mönstret smältes sedan fast i schablonens väv med hjälp av thinner och trasor, en knepig process då man riskerade att förstöra mönstret genom att smälta det för mycket, eller förlora det därför att det varit för lite thinner då det lossnade från väven. Tekniken med kniv gav en mycket bestämt kontur präglad av hur fort det hela gick, en helt annan än den man får med penna eller pensel. Därav, kanske, den formella likheten med pappersklippningar av Matisse, som också har en mycket bestämd kontur. Ett fisktyg sålde jag till KF/Hedvig Hedqvist, avdelningen ej för allmänheten utan för inredningsarkitekter. Trycktes i svart och rött." (Skrivet av Carl Johan De Geer inför Kulturens utställning Mönster, Tyger, Rum oktober 2001 - januari 2002.)
Stäng
|