I början av 1930-talet sökte flygvapnet en ersättare till spaningsflygplanet S 6 Fokker. Valet föll på den populära engelska Hawker Hart det flygplan som tillverkades i flest exemplar under åren mellan första och andra världskriget.
Flygvapnet beställde tre Hawker Hart och använde dem först som spaningsflygplan med beteckningen S 3. Men tester visade att flygplanet var mer lämpligt för störtbombning en teknik där piloten flyger nästan lodrätt ner mot målet innan bomberna fälls och flygplanet snabbt tas upp igen.
Sverige licenstillverkade drygt 40 exemplar av B 4 utöver de flygplan som köptes från England. Ett av dem är Flygvapenmuseums B 4 som byggdes i Linköping och levererades till F 1 1937. Flygplanet tjänstgjorde därefter på F 4, F 6, F 7 och F 9. Det kasserades i februari 1947 och överfördes till de flyghistoriska samlingarna på Malmen.
Fyra B 4:or ingick i den svenska frivilligflottiljen som upprättades när Sovjetunionen anföll Finland 1939. Det flygplan som står på Flygvapenmuseum är målat och märkt med finländsk nationalitetsbeteckning, men är inte någon av de B 4:or som deltog i finska vinterkriget.
Kuriosa
Flygvapenmuseums B 4 - Hawker Hart är märkt med en blå svastika, hakkors. I Finland använde flygvapnet det blå hakkorset som nationalitetsmärkning under åren 1918-1945. Det finländska flygvapnets hakkors ska dock inte förväxlas med det nazityska.