Dansmask från Vancouverön. Mask av trä, troligen röd ceder. En av de fyra bröder som vaknade upp i K....... hus. Sömnig.
Texten bygger på Retzius egna i blyerts skrivna anteckningar på insidan av masken. Dessa är 1996 knappt synliga,. Med stor säkerhet byggde Retzius information om föremålet på de uppgifter som lämnades av handlaren Aronson, som hans namn stavas i Staffan Brunius opublicerade manuskript från 1978, "Etnografica från nordvästkusten". Retzius beskriver Aronson, på ett fördomsfullt sätt, som en "Israelit från Hamburg". Retzius beskrivningar av indianerna är likaså mycket fördomsfulla. I sina resebrev skildrar Retzius Aronson som en person som använde tvivelaktiga metoder för insamlandet av Etnografica. Enligt Brunius upprörde Aronsons metoder honom men han köpte ändå en mängd föremål från honom.Masken är i gott skick, men en del av det nedre i borrhål fästa, människohåret, har fallit bort. Detta syns tydligt på fotografi i Bildarkivet från 1905. Mustascherna liksom skägget var också bortfallna redan 1905. Troligen har också ögonbrynen tidigare haft någon form av päls el. hår fäst, då limrester tydligt syns både vid ögonbrynen, mustaschen samt skägget. Människohåret är 1996 relativt skört och har en tendens att falla av. Eventuellt har en del tidigare utfallna hårtofsar fästs med snöre i det fortfarande fastsittande håret. En del kantskador finns på ena ögat, men de finns med t.ex på fotografiet från 1948 i bildarkivet.
Några kantskador finns också på näsan. En spricka cirka 3,5 cm lång finns under vänster öga. En liten spricka finns i överläppen. Masken är målad i färgerna rött, svart, blågrönt och blått. På tre ställen finns representationer av fågelfjädrar, stjärtfjädrar över vänster öga samt vingfjädrar under höger öga samt vid vänster kind. Dessa är målade i svart. Där mustaschen suttit är två hål med rester av träpluggar i, troligen har dessa använts för att fästa mustaschen med. En lite märklig detalj är att det finns små borrhål på kinderna av masken, två st. på vänster kind och tre på höger. Kan dessa ha använts för maskens fästande på ansiktet eller har de tillkommit senare?
Maskens insjunkna ögonhålor liksom hela ansiktsuttrycket tyder på att den föreställer en avliden. Den är också är också mycket realistiskt snidad vilket tyder på att det kan vara en porträttmask. Masken är mycket skickligt snidad och definitivt snidad av en mästare. Den är mycket tunt skuren och lätt. Av insidan att döma har den burits ofta. Maskens porträttering av en avliden, uttryck, samt rikliga mängd människohår, tyder definitivt på att masken använts i rituella sammanhang. Den symboliska framställningen av fågelfjädrar tyder på ett samband med en fågel och den porträtterade personen, samt användaren. Fåglar är mycket vanliga som andehjälpare på nordvästkusten och det är med stor säkerhet det som avbildningen avser.
Maskens proveniens är svår att fastställa.Vi kan inte lita på generalkatalogens uppgifter i det här fallet då masken är inköpt av en handlare i Victoria. Proveniensen är angiven till Kwakiutl, men Kwakiutl är en stor grupp som omfattar en nordlig och en sydlig grupp. Masken är definitivt skulpterad i "northern style", och är definitivt någonstans ifrån det område som har den konststilen. "Northern style" stilen omfattar Tlingit, Haida, Tsimshian, norra och södra Kwakiutl. Masken är troligen en shamanmask varför det inte är troligt att den brukats på annan plats än där den är tillverkad. Masken har länge varit omärkt men är nu identifierad1996-03-28 till Retzius samling. Masken kan jämföras med Haidaindianan Jim Harts 1983 tillverkade shamanmask. Även där finns en symbolisk framställning av en hälleflundrehjälpande till en shaman.