Dharmapâla
Yamântaka, tib. gshin rje gshed po, "Yamas besegrare", här som Shrî-Vajrabhairava, ¿Den skräckinjagande med åskviggen¿, dpal rdo rje 'jigs byed
Pekingkatalogen: Yamântaka, rdo rje 'jigs-byed
Kropp: Blåsvart kropp, 34 armar, 16 ben, nio huvuden, samtliga med ett tredje vertikalt öga i pannan med undantag av det översta. I centrum ett blåsvart tjurhuvud omgivet av till vänster tre huvuden i färgerna brunt, vitt, grågrönt, samt till höger tre huvuden i respektive färger brungult, blått och rött. Samtliga huvuden är skräckinjagande och krönta av skallkronor. Över det centrala huvudet med rött flammande hår ett rött skräckinjagande huvud och däröver ett gult huvud av bodhisattvan Manjushrî.
Attribut: Flertalet av huvdfigurens lösa attribut förlorade, bl.a höger primära hands kartr (hackkniv). Bevarade attribut i vänstra händerna ett svärd, ett människoben, och en skallskål i vänster primärhand samt i högra händerna en damaru (dubbeltrumma) och ett oidentifierat objekt.
sana: Pratyâlîîdha, utfall åt höger, i yab yum , yuganaddha, med sin paredra. Med de högra benen står guden på sju fyrfotadjur och en numera förlorad människa under vilka ligger fyra gudomligheter, ghandarva. Med de vänstra benen trampar han på sju (eg. åtta) fåglar och fyra hinduiska gudomligheter, bl.a. den fyrahövdade Brahma och elefanthövdade Ganesha. En liten människogestalt har gått förlorad.
Paredra: Vajravetâlî, jusblå med två ben, två armar och ett huvud, skräck-injagande med ett tredje vertikalt öga i pannan, rött bakåtliggande hår krönt av gyllene cakra med vajra. Saknar sina ursprungliga attribut; höger hand kartr och vänster hand kapâla, samt två örhöngen.
Ytterligare senare förlust: ryggtäckande elefanthud.
Färgförändringar, bl.a. har den ljusblå färgen mörknat betydligt.
Ålder och tillverkningsort: ca 1900, Mongoliet eller möjligen ateljé i Peking för mongolisk marknad.
Material: Driven målad koppar med turkoser och koraller.
När dödsguden Yama i form ev en blodtörstande tjur var nära att helt avfolka Tibet lyckades bodhisattvan Manjushrî besegra honom. Det skedde i gestalt av Yamântaka, en av den tibetanska buddhismens mest skräckinjagande och ikonografiskt mest komplicerade gudomligheter. I den tibetanska dödsboken anges han som väktare över södern. I tillståndet mellan död och återfödelse, bar do, får den döde möta honom. Det sker under den tredje fasens sjätte dag.Yamân- taka är särskilt beskyddare av dge lugs pa-orden och räknas till en av de åtta skräckinjagande dharmapâla. Han är en yi dam och en av de tre ishtadevas, tib. gsangs bde 'jigs gsum för den högsta klassen tantras, Anuttarayoga tantra, där han representerar Bhairava-tantra, en text som särskilt propagerades av mkhas grub rje, lärjunge till klosterreformatorn tsong kha pa.
Enligt De Mallmann (1986: 251) har det milda huvudet av Manjushrî - ett av Vajrabhairavas nio huvuden - gjort att gudomen uppfattats som en mani-festation av denna bodhisattva under namnet Yamântaka, och ofta betecknas med just detta namn. I de texter som De Mallmann emellertid har granskat åsyftar namnet Yamântaka aldrig Vajrabhairava.
En tolkning av symbolerna i framställningen av Yamântaka görs av Robert A. F. Thurman (1991:36).