5000, medan
mattor med färre mönster kostar mellan 1000-4000 spänn (http://www.mattkompaniet.se/).
Jag tycker att det är intressant hur mycket priset kan variera, även om alla är gjorda i samma
land. Mattor med ljusare och tydliga mönster i kostar i princip alltid mer än de med otydliga
mönster där mönstren inte fångar köparens intresse. En bra kelim kostar förstås mer, och
genom att ha högt pris ges oftast en signal till köparen att mattan är av bra kvalitét.
Förutom persisk, afghansk och turkisk Kelim, grävde jag även fram moldavisk Kelim. Jag
måste erkänna att jag blev lite förvånad faktiskt över att läsa på olika hemsidor om att Kelim-
mattor även existerar i Moldavien. Hur kan man känna igen en Moldavisk Kelim utifrån dess
mönster? Jo, de moldaviska kelimerna är lätta att känna igen, mycket tack vare de speciella
rosenmönstren som präglar mattorna. Dessa så kallade rosenkelimer har ofta något mörkare
bottenfärger och rosorna går i rött och rosa med gröna inslag i bladen. Att den moldaviska
kelimen är lätt att känna igen beror alltså på att den dels ser helt annorlunda ut. Här nedan kan
man se hur en Moldavisk Kelim ser ut:
(Bilderna tagna efter sökningen på Google-bilder)
Oavsett hur mycket man än skulle försöka, skulle det aldrig gå att blanda ihop Moldavisk
Kelim med, till exempel persisk Kelim. Det typiska med Moldaviska Kelim är som jag
anmärkte innan, att rosor på mattan förekommer i alla Moldaviska Kelim. På den persiska
mattan som jag valde att titta närmare på från Världskulturmuseet, fanns det inga rosor eller
blommor utan det var andra mönster såsom kvadrater och andra typer av fyrkantiga former,
mest i form av romber, eller i diamantformen som man också kan beskriva den
mönsterformen som. Hade det lagts ner hundra olika små kelim-mattor och om det endast
hade funnits en enda moldavisk matta bland dem, tror jag att de flesta skulle ha pekat ut den
så fort de hade fått syn på den.
Som jag påpekade lite tidigare så förekommer Kelim-mattorna i en mängd olika mönster och
färger där mönstren oftast ser rektangulära ut och ibland är gjorda med spetsiga detaljer. Och
detta har förstås med vävtekniken att göra. Trots att det idag är stor efterfrågan på kelimer är
det inte ofta man ser kelimer i svenska hushåll. Detta baserar jag på de många hushållen som
jag har vart inne i och sett med mina egna ögon. Men när det gäller varför det är stor
efterfrågan på kelimer idag är det på grund av att Kelimer lätt passar in i stilrena och
minimalistiska miljöer (http://www.alltommattor.se/pages/Kategorier/Kelimer-1115.html).
När det gäller användningsområden för Kelim på andra håll i världen, är det oftast man ser i
Iran och Afghanistan bland andra, att Kelim-mattor hänger på väggar. Man har alltså mattor
hängandes på väggarna istället för tavlor. Jag som är född och uppväxt i ett hus där det är
normalt att folk gör så, tycker inte att det är något konstigt med det. Dock har jag stött på
några som tycker det är lustigt och även dumt att hänga mattor på väggar. På ett sätt kan man
förstå dem, dock tror jag inte de hade haft samma åsikt och tankar om det om de också hade
vuxit upp i ett hus med Kelim-mattor hängande på väggarna. Det är kulturen och livsstilen
som ligger bakom detta. Förutom mattor, används Kelim även till sängöverkast och till
kuddar, för att skapa en orientalisk stämning i hemmet.
Jag tycker det var både enkelt och svårt samtidigt att samla ihop information om Kelim. Om
man ska börja med det enkla, så var det min vilja och intresset för Kelimmattorna som gjorde
det enkelt för mig att söka efter fakta och information om just mitt föremål. Dock stötte jag på
lite problem när det gäller att hitta litteratur om Kelim. Boken Kilim The Complete Guide var