Typ <itemType> |
Kulturlämning |
Plats <presPlaceLabel> |
Sverige, Västernorrland, Kramfors, Ångermanland, Nora |
Skadestatus <itemDescription> |
|
Undersökningsstatus <itemDescription> |
|
Tradition <itemDescription> |
-
ur Sundsvallspostens den 13 juni 1904: ”Ångbåtskollision i Ångermanelfven – En man drunknad. Hernösand idag: Då ångaren Noraström, kapten N. Melinder, vid 9-tiden i dag på morgonen var på nedgående f...
Visa hela
ur Sundsvallspostens den 13 juni 1904: ”Ångbåtskollision i Ångermanelfven – En man drunknad. Hernösand idag: Då ångaren Noraström, kapten N. Melinder, vid 9-tiden i dag på morgonen var på nedgående från Bollsta till Hernösand, seglade den mellan Weda och Ramviks stationer på ångslupen Verdandi, förd af kapten Sundvall. Verdandi sjönk omedelbart. Af dess besättning räddades kaptenen och tre man ombord på Noraström, under det att maskinisten W. Ögren drunknade. Den omkomne, som var 25 år gammal, var gift och bördig från Hemsön. Ångslupen var oassurerad och egdes af kapten Sundvall. Vid kollisionen hade kaptenen å Noraström för ett ögonblick lämnat rodret åt rorgängaren. Då han observerade den öfverhängande faran sprang han genast fram och tog tag i rodret, men kollisionen hade då redan skett. Bland de ombordvarande å Verdandi befann sig en trävaruhandlande Berglund från Älandsbro. Då kollisionen inträffade låg denne och sof och vaknade ej förrän ångslupen sjunkit några fot under vattnet. Trots att han under kollisionen fått en stöt af Noraströms förstäf, så att hans ena ben skadats, lyckades han dock taga sig upp och blifva räddad.” Händelseförlopp: 1904 kolliderade med ångfartyget Noraström av Nora och sjönk omedelbart. 1 död. Historik: Ångslup Verdandi f.d. Edith från Münchenbryggeriet? 1897 troligen inköpt. 1901 såld av Münchens bryggeri till A. Wassberg i Härnösand. Gick i lokaltrafik i Härnösand. Ulfvik-Hammar i Ångermanaälven
Stäng
|
Placering <itemDescription> |
|
Referens: skriftlig källa <itemDescription> |
|
Orientering <itemDescription> |
|
Referens: skriftlig källa <itemDescription> |
-
Högberg, Lennarth & Lindström, Jens. 2022. Ångermanälvens kulturarv under vatten, del 3 - Resultat av en veckas fältundersökning baserat på side scan sonarkartering I Ångermanälvens mynningsområde i Å...
Visa hela
Högberg, Lennarth & Lindström, Jens. 2022. Ångermanälvens kulturarv under vatten, del 3 - Resultat av en veckas fältundersökning baserat på side scan sonarkartering I Ångermanälvens mynningsområde i Ådalen - 2022. Sundsvall: Dyk & Fototeknik och Vejbystrand: Nordic Maritime Group.
Stäng
|
Beskrivning <itemDescription> |
-
Fartygslämning i järn. Vraket står kölrätt upp på en sluttande lerbotten på 36 meters djup med fören mot nordväst. Järnskrovet är tydligt påverkat av korrosion. I aktern på babord sida lokaliserades s...
Visa hela
Fartygslämning i järn. Vraket står kölrätt upp på en sluttande lerbotten på 36 meters djup med fören mot nordväst. Järnskrovet är tydligt påverkat av korrosion. I aktern på babord sida lokaliserades skrovskadan som orsakats av Noraströms förstäv bara någon minut innan fartyg gick mot botten. Fartygets takkonstruktion till den så kallade röksalongen i den aktre delen av vraket saknades men delar av väggarna satt fortfarande på plats i skrovet. Enligt sonarbilderna ligger det ett objekt ca 10-15 meter nordväst om vrakets förstäv, som förmodligen är takkonstruktionen som lossnade från skrovet när vraket sjönk mot botten. I aktern fanns även välbevarade sittbänkar av trä och på ångmaskinen noterades spakar, reglage och en välbevarad manometer som användes för att läsa av trycket i ångpannan. På styrbordssidan framme vid fören ligger ett stockankare som lutar mot relingen och i anslutning till ankaret ligger en trasig lanterna. Fyra till fem meter akter om förstäven finns styrplatsen med den välbevarade ratten och på däcket akter om ratten noterades ännu en landtärna, denna var helt intakt till skillnad från den som påträffades framme vid fören. Ungefär en meter bakom ratten noterades ett cylinderformat objekt som ligger tvärs över däcket och som vid första anblicken tolkades som ett liggande ankarspel. Ganska snart blev det klart att det cylinderformade objektet i själva verket var fartygets skorsten som vid förlisningen lossnat och lagt sig tvärs över däcket. Skorstenen var förankrad i skrovet med en wire på var sida och det var dessa wirar som sett till att skorstenen låg kvar på däcket.
Stäng
|
Referens: skriftlig källa <itemDescription> |
|
Händelse <context> |
-
Belägen i Nora, Kramfors, Ångermanland, Västernorrland.
|
Lämningstyp<itemName> |
- Fartygs-/båtlämning
|
Ämne <subject> |
|
Klassifikation <itemClassName> |
|
Aktualitetsstatus <itemSpecification> |
|
Antikvarisk bedömning <itemSpecification> |
|
RAÄ-nummer <itemNumber> |
|
Lämningsnummer <itemNumber> |
|
Rättigheter för metadata <itemLicense> |
|
Källa <presOrganization> |
Riksantikvarieämbetet |
Källa <url>
|
|